Liv lever lavt

Livet på jorda har slått sin egen rekord. Nye prøver viser at det finnes levende vesener hele 1,6 kilometer ned i jordskorpa under havbunnen.

"JOIDES Resolution. (Foto: Integrated Ocean Drilling Program, Texas A&M University)"

Langt nede i tjukkeste steinen på havets bunn, finnes det altså ørsmå levende skapninger: enkle encellede vesener som hører med i gruppa prokaryoter, sammen med blant annet bakteriene.

Tidligere undersøkelser har påvist slike mikroorganismer på over 800 meters dyp, men nå er denne rekorden behørig brutt.

Nå har forskere nemlig drillet ut nye steinprøver helt ned til 1 626 meter under havbunnen utenfor kysten av Newfoundland. Og jammen dukket det ikke opp liv her også, i den 111 millioner år gamle steinen.

Men enda tror forskerne det kan være flere rekorder å bryte.

Det er ikke umulig at vi kan finne mikroorganismer hele fem kilometer ned i jordskorpa under havet, skriver Nature News. Noen forskere tror at så mye som to tredjedeler av massen av prokaryoter i verden kan befinne seg under havbunnen.

Fant DNA

Det er ingen enkel sak å lete etter liv i fjellet under havbunnen.

"Denne maskinen skjærer ut prøver fra midten av borekjernen. (Foto: Integrated Ocean Drilling Program, Texas A&M University)"

Forskerne har brukt det ombygde oljeboringsskipet JOIDES Resolution til å drille kilometerlange hull i steingrunnen under havbunnen. Så kan lange, smale borekjerner tas opp og undersøkes.

Men her gjelder det å være forsiktig. Bakterier eller mikroorganismer fra sjøvannet kan lett snike seg med i prøvene og gi gale resultater. For å unngå slik forurensning, lette forskerne etter liv midt inne i steinsøylene. De farget prøvene med farge som blir selvlysende når den kommer inn i levende celler.

I tillegg klarte de å isolere DNA, skriver Nature News.

Undersøkelser av dette DNAet viser at vi har å gjøre med mikrober som bruker metan som mat, og som dessuten elsker varme. Temperaturen stiger nemlig med 20 grader for hver kilometer du kommer nedover i jordskorpa under havet.

Skapningene i prøvene levde i temperaturer på mellom 60 og 100 grader, skriver forskerne i rapporten som nylig ble publisert i Science.

Lever sakte

Det er fremdeles mange ubesvarte spørsmål rundt de mystiske beboerne i jordas underetasje. Hvordan kom de dit? Hvor lenge har de vært der? Og ikke minst: hva lever de av?

- De lever i et materiale som er millioner av år gammelt. Man skulle tro at alt som overhodet er nedbrytbart var borte for lenge siden, sier forsker John Parkes fra University of Cardiff til Nature News.

Han spekulerer på om de små organismene kanskje overlever ved å senke forbrenningen til et minimum. De har jo tross alt ingen fiender der nede i undergrunnen, og kan dermed ta livet med knusende ro.

Roussel E. G., Cambon Bonavita M. A., Querellou J., Barry C. A., Webster G., Prieur D. & Parkes, Extending the Sub-Sea-Floor Biosphere, Science, 23. mai 2008.

Nature News: How low can life go?