Selvlysende sopp

Biologer har funnet sju nye selvlysende sopper. Soppene kan ha utviklet evnen til å lyse i mørket for å trekke til seg nattlevende dyr.

Mycena luxaeterna, en av flere nylig oppdagede selvlysende sopper. Arten ble funnet ved atlanterhavskysten i Brasil. (Foto: Cassius V. Stevani, Chemistry Institute, University of São Paulo)

De selvlysende soppene er funnet i Mellom-Amerika, Karibia, Sør-Amerika og Asia, og er beskrevet av et internasjonalt team av forskere med professor Dennis Desjardin ved San Fransisco State University i spissen.

Fire av artene er ikke beskrevet tidligere.

De tre andre er kjent fra før, men det er ikke beskrevet at de har den selvlysende evnen, går det fram av en pressemelding fra San Fransisco State University.

Grønn-gul farge

Det er mye vi ikke vet om sopper, og nye arter blir stadig beskrevet. Den nye forskningen skal øke antallet kjente selvlysende sopparter fra 64 til 71.

Denne arten, Mycena silvaelucens, er funnet i Malaysia, på øya Borneo. (Foto: Brian Perry, University of Hawai)

De nylig oppdagede soppene lyser med en klar gul-grønn farge. De er alle små, og mindre enn en centimeter over hatten.

- Det er ganske uvanlig å finne så mange selvlysende arter. Vanligvis er bare to til fem prosent av artene vi finner under feltarbeid selvlysende. Jeg er sikker på at det er mer å finne der ute, sier professor Dennis Desjardin i en pressemelding.

Tiltrekker seg nattdyr

Tre fjerdedeler av de selvlysende soppene tilhører slekten hettesopp, som blant annet vokser på stubber og greiner på skogbunnen.

Denne slekten finnes også i Norge, men så langt har ingen påvist at noen av dem er selvlysende.

Desjardin antar at evnen til å være selvlysende ble utviklet på ett tidspunkt i evolusjonen, og at noen arter seinere kan ha mistet evnen.

Arten Mycena luxarboricola er funnet i Paraná i Brasil. (Foto: Cassius V. Stevani, Chemistry Institute, University of São Paulo)

En teori er at noen sopper har utviklet evnen til å være selvlysende for å tiltrekke seg nattdyr som hjelper soppen med å spre sporene sine.

Blant de nye selvlysende artene som nå er beskrevet for første gang, er Mycena luxaeterna og Mycena lyxperpetua.

Ikke i Norge

- Dessverre har vi ikke selvlysende sopper i Norge, sier professor Klaus Høiland ved Universitetet i Oslo til forskning.no.

Han sier at selvlysende sopper er mer utbredt i tropene og på det amerikanske kontinentet. I Europa er det kjent en art fra Middelhavsområdet.

Fra Norge er det nærmeste vi kommer arten honningsopp, der deler av sopptrådene under bakken er selvlysende.

Soppene som nå er beskrevet er funnet i Belize, Brasil, Den dominikanske republikk, Jamaica, Japan, Malaysia og Puerto Rico. Funnene er ifølge pressemeldingen akseptert for publisering i tidsskriftet Mycologia.