En mann i Singapore drar inn durian-lukt.

Hvorfor lukter denne frukten så avskyelig?

Noen synes den lukter helt forferdelig, men den er en yndet matfrukt i Asia. Nå har forskere kartlagt genene, og kanskje funnet ut hvorfor den lukter så fælt.

13.10 2017 05:00

Dette er en durian-frukt. Den brukes i mange forskjellige retter i flere asiatiske land. Frukten går for å være veldig god når den tilberedes, men har visstnok en fryktelig lukt. Denne journalisten har dessverre ikke fått kjenne på durian-aromaen.

Buzzfeed har laget en video hvor du kan se folk åpne durian-frukt, og noen blir ganske brydd av den kraftige lukta.

Et nytt forskningsprosjekt har sett på genene til denne spesielle frukten med den spesielle lukten. De asiatiske forskerne drar opp en ganske artig beskrivelse av eimen fra frukten: «Det lukter som terpentin og løk, krydret med gymsokker».

Selve frukten er diger, dekket av pigger, og kan veie mellom ett og tre kilo. Forskerne har kartlagt alle genene til denne frukten, og undersøkt hva som ligger bak den fæle lukta.

Svovel

På tross av at mange synes den lukter så vondt, er den veldig populær. Forskerne hevder at durian-importen til Kina var verdt hele 600 millioner dollar i 2016, så frukten har blitt en viktig avling for bønder i Asia.

Genomet til durian-frukten viser noen av fruktens særheter. Blant annet fant forskerne at frukten har mer aktive gener som koder for blant annet svovel-stoffskifte i fruktkjøttet, sammenlignet med andre frukter.

Mange synes svovel lukter fryktelig. Men mer svovel er bare en av faktorene som gjør at frukten får sin distinkte aroma. En annen prosess som var mer aktiv i durian-frukten, henger sammen med produksjon av kjemikalet etylen.

Modning

Etylen brukes blant annet til å få modningen av frukter i kommersielt landbruk til å gå fortere, ifølge wikipedia. Etylen har også en søtlig lukt, som bidrar til durian-stanken.

Dermed bruker også durian-planten etylen til å sette i gang forskjellige modningsprosesser i frukten, som blant annet henger sammen med oppmykning av fruktkjøttet.

Dette er bare noen av stoffene som produserer lukten, det er en cocktail av forskjellige flyktige kjemikaler, syrer og alkohol-varianter.

Forskerne mener at denne kunnskapen kan brukes i durian-dyrking. Det skal også sies at folk reagerer forskjellig på durian-lukten. Ikke alle synes den lukter så fælt som andre mener.

Bin Teh mfl: The Draft Genome of Tropical Fruit Durian (Durio zibethinus). doi:10.1038/ng.3972. Sammendrag