Blomster i bane

Røde roser i rommet lukter ikke det samme som sine artsfrender med bakkekontakt. Som en del av parfymeindustriens jakt på eksotiske nye dufter, sendes et blomsterpar i bane rundt jorden denne måneden.

- That which we call a rose, by any other name would smell as sweet.

Disse ordene legger Shakespeare i Julies munn, i det Romeo besøker henne i hagen hos familien Capulet.

Shakespeare hadde skikkelig peiling på romantikk, det er det ingen tvil om, men roser i rommet hadde han nok ikke tenkt på.

Romantisk romferd

Den mest romantiske romferden noen sinne ble gjennomført i 1998: En enslig liten rød rose fulgte med romfergen Discovery ut i rommet, varsomt plassert i en plantevekstboks på midtdekket.

Visstnok luktet det søtt av en rosen der ut også, bare ikke på samme måten som her nede. Og det var akkurat det man hadde håpet på.

Du lurer kanskje på hvorfor noen finner på å sende en rose i bane rundt jorda bare for å sjekke hvordan lukten forandrer seg?

Det er penger i lukt

Den delen av forklaringen er ikke like romantisk. Noen ville muligens kalle det stormannsgalskap.

Nye dufter, spesielt fra blomster, er en vare det ikke er lett å få tak i - i alle fall ikke de duftene som blidgjør menneskenes neser. Fra naturens side er de designet for å virke fristende for insekter som kan spre plantenes pollen videre.

Kvinner har videreutviklet dette for å tiltrekke seg elskovssyke menn, noe en sterkt konkurransepreget parfymeindustri tjener usannsynlig mye penger på.

Eteriske oljer

Duftene kommer fra såkalte eteriske oljer, som er flyktige og fordamper lett. De er også kjent som essensielle oljer, fordi de bærer med seg essensen av plantens lukt. De høyt konsentrerte planteekstraktene har en del fellestrekk:

For eksempel er de løselige i alkohol, men ikke i vann, og de føles ofte oljete. Det viktigste er likevel at de fordamper ved romtemperatur.

Faktisk er duftene som brukes i parfymer klassifisert på en skala fra én til 100, etter hvor lett de sprer seg ut i luften.

En astronaut med torner

En plantes produksjon av eteriske oljer er sterkt påvirket av miljøet. Noen planter produserer for eksempel mer om natten når bestøveren er aktiv, og noen produserer mer om dagen. Temperatur, fuktighet og blomstens alder er også viktig.

Ikke så rart da, at International Flavors & Fragrances (IFF) - en gigant i parfymeindustrien - tenkte seg at en romferd kunne få roser til å vise seg fra nye og eksotiske sider.

“Overnight Scentation”

"Plantevekstkammeret - ikke særlig romantisk det heller."

I 1998 stakk selskapets duftforskere hodene sammen med forskere fra Wisconsin Center for Space Automation and Robotics (WCSAR).

Dette er et kommersielt selskap under NASA, som hjelper selskaper med forskning på nye produkter i rommet. NASA har faktisk 15 forskjellige slike selskaper rundt om i USA.

Duftprodusenten valgte ut en miniatyrrose - bare 18 cm høy for å passe inn i det lille vekstkammeret - som de kalte “Overnight Scentsation”, og plasserte den i et plantevekstkammer som forskerne ved WCSAR hadde utviklet.

Ved reisens begynnelse hadde rosen to knopper som var klare til å åpne seg.

- Grønn og frisk

- En veldig grønn og frisk roseduft, sa IFF om lukten som kom fra rosen som var i ferd med å bli sendt ut i verdensrommet.

I det Discovery var ute av jordens atmosfære, og gravitasjonen avtok, begynte den lille rosen å produsere færre luktstoffer enn den hadde gjort med røttene trygt festet i Jorden, men tenk:

Den lille lukten den faktisk produserte hadde gjennomgått en forvandling.

200 bestanddeler

Astronautene nøyde seg ikke med stikke nesen ned i blomsten. For å ta prøver av duften berørte de den med et lite stykke silikonfiber dekket med en spesiell væske som fanget inn molekylene rundt kronbladene.

I laboratoriene hos IFF ble disse omhyggelig studert.

Ved å identifisere bestanddelene og mengden, var luktforskerne i stand til å syntetisere duften. Ikke at det var en enkel prosess akkurat. Lukten fra en rose er satt sammen av nesten 200 bestanddeler.

Rose og asiatisk risblomst for tur

"En ny rose er på vei til verdensrommet denne måneden sammen med en risblomst."

Den nye duften ble brukt i “Zen”, en parfyme produsert av det japanske selskapet Shisheido.

Selskapet må ha vurdert astronautrosen som en suksess, for denne måneden er planen å sende opp to forskjellige planter; en rose og en asiatisk risblomst, på romferden STS-107. Meningen er at de skal berøre hverandre (litt som Romeo og Julie).

Sammen med den lave gravitasjonen vil dette forandre molekylene de sender ut, og resultatet kan bli en parfyme som lukter utenomjordisk godt.

NASA: Space product development