Hawaii - planter på tur

Det er ikke bare i menneskenes verden at det er populært med jorda-rundt-reiser. Naturens egne ekstrem-backpackere finner man på Hawaii.

Rent biologisk sett er meningen med livet å overleve, og få en hel masse avkom. Men driver man med sånt blir det fort temmelig overfylt i nabolaget, og man trenger strategier for å utvandre til nye områder. Akkurat hvor dyktige de forskjellige er til å spre seg, finner man ut på avsondrede øyer. Hawaii er kanskje det aller beste eksemplet.

Planter som haiker

Det er ikke bare bare å krysse 3 - 4 000 km med åpent hav. Noen flytende frø klarer seg lenge i bølgene, men de smarteste plantene får andre til å frakte dem. De aller vanligste frøplantene på Hawaii er slike som pakker inn frøene sine i frukter og bær som fugler spiser.

"Stenogyne microphylla, foto Charlotte Lindqvist."

Med litt flaks kommer plantebarnet helskinnet ut på den andre siden, og blir sluppet ned over et fint nytt leveområde. Andre smarte frø har gjenstridige pigger, som sitter så godt fast i fuglenes fjærdrakt, at de klarer å henge på hele veien fra fastlandet.

Smarte sporer

På Hawaii består en forbausende stor del av plantelivet av bregner, men kikker man litt på frøene er det kanskje ikke så overraskende likevel. Bregnene har nemlig ikke frø i det hele tatt, men bitte små sporer som vinden lett bærer av sted.

Ved å sammenligne plantelivet på øyene og de nærmeste kontinentene, kan man lære temmelig mye om hvor effektive spredningsstrategiene er. Det gjelder også for dyrene.

Mangler dyr

"Stenogyne kamehamehae, foto Charlotte Lindqvist."

Før menneskene kom slepende med husdyr og diverse blindpassasjerer, manglet de fleste dyregruppene på Hawaii. Det fantes opprinnelig ingen
ferskvannsfisk, amfibier eller reptiler, og det eneste pattedyret på øya var en flaggermus.

I et avsidesliggende øyrike var det av naturlige årsaker fuglene som dominerte. Det var også en del insekter, men de fleste av dem var små og lette, og hadde antageligvis flydd dit med vinden.

Mangfold

Til tross for at noen planter og dyr er skikkelige globetrottere, er det veldig få som opp igjennom historien har landet på øyene og klart seg der. Men det betyr slett ikke at det bare vokser én type tre på Hawaii.

De få artene som tok seg fram dit utviklet seg med tiden til en mengde forskjellige arter som tilpasset seg de ulike leveområdene på øyene. Mange av disse finnes bare her. Ikke rart evolusjonsbiologene blir litt ville i nikkersen når de tenker på hva disse stedene kan fortelle om livets utvikling.

Les mer om evolusjon på øyer i Hawaii - et evolusjonseksempel.