Avslørende latter

Når hyenene knegger og ler med en blodig ryggrad stikkende ut av kjeften, handler det ikke om makaber humor. Latteren sier mer om alder, rang og identitet, mener forskere.

(Foto: Theunissen et al., BMC Ecology)

De flekkede hyenene (Crocuta crocuta) har ikke det beste ryktet i dyreverden. Det kan kanskje henge sammen med at de kombinerer åtseleting og en noe brutal jaktstil med en litt for menneskeklingende fnising og skratting.

Vi tolker nok lett latteren som ondskapsfull skadefryd, men hyenene selv får noe helt annet ut av knisene.

Lattersalvene inneholder nemlig en god del informasjon om hyenen som ler, mener Frédéric Theunissen fra University of California, Berkeley, og Nicolas Mathevon fra Université Jean Monnet i Frankrike.

Alder og identitet

Forskerne har tatt opp latteren til 26 ulike hyener i fangenskap. Etter å ha studert lydbildet i de forskjellige kneggene og fnisene, konkluderer forskerne med at variasjonene i stemmene avslører både alderen, identiteten og rangen til eieren.

Dermed er latteren antageligvis viktig for å opprettholde det kompliserte sosiale samspillet i hyeneflokken, ifølge en pressemelding fra BioMed Central Ecology, hvor forskningen er publisert.

- Dette kan gjøre hyenene i stand til å etablere en spiserekkefølge og organisere matskaffingen, sier Theunissen.

Toneleie og variasjon

Hyenene er oftest i aktivitet om natta, og bruker et bredt repertoar av lyder til å signalisere til hverandre. De har både høylytte rop som egner seg til å holde kontakten på avstand, og lave grynt som kan brukes til mer intim kommunikasjon.

Tidligere forskning har vist at de høylytte kalleropene inneholder informasjon om kjønn og identitet, som kanskje brukes til å skille mellom medlemmer av klanen og fremmede hyener, skriver forskerne i rapporten.

Og nå er altså også den karakteristiske hyenelatteren blitt undersøkt.

Theunissen og kollegaene mener at både toneleiet og variasjonene i frekvensen på lydene inneholder informasjon. Toneleiet forteller hvor gammel avsenderen er, mens variasjonene avslører om hyenen som ler er dominant eller underordnet i flokken.

Nå vil forskerne teste hypotesen videre, ved å se hvordan ville hyener reagerer når de hører latteropptakene.

N. Mathevon , A. Koralek , M. Weldele , S. E. Glickman & F. E. Theunissen, What the hyena’s laugh tells: Sex, age, dominance and individual signature in the giggling call of Crocuta crocuta, BioMed Central Ecology, 30. mars 2010, 10:9, doi:10.1186/1472-6785-10-9.