Mose eksploderer med virvelstrøm

Forskere kan endelig forklare hvordan torvmosen kan skyte sporene sine så høyt opp i lufta. Hemmeligheten er virvelstrømmer.

“Tegningen viser hvordan torvmose av arten Sphagnum affine endrer formen på kapslene sine fra rund til avlang. Deretter sprenger kapslene og sporene blir tatt av vinden. (Illustrasjon: Ann Kremers)”

Når torvmosen i Sphagnum-slekten skal spre sporene sine skyter de dem opptil 10 centimeter opp i været.

En ny studie viser at mosen benytter seg av en slags virvelstrøm, som i naturen vanligvis er forbundet med hvordan blekkspurt og maneter skyter seg frem i vannet.

Studien er publisert i tidsskriftet Science.

Forskerne regnet seg nemlig frem til at eksplosjonskraften fra kapslene ikke er nok til å skyte sporene såpass høyt.

"Bildet viser en sekvens fra en av forskernes høyhastighetsvideoer. Kameraet som er brukt filmer 10 000 bilder i sekundet, og her kan du tydelig se soppsky-strukturen. (Illustrasjon: Clara Hard, Joan Edwards, Dwight Whitaker)"

Deretter filmet de torvmose med høyhastighetskameraer helt til kapslene eksploderte. Da kunne de fastslå at eksplosjonene ser ut som små soppskyer, noe som gir sporene ekstra oppdrift.

Torvmose dekker rundt 1 prosent av jordas landoverflate, og i Norge finnes det mellom 40 og 50 arter. Den har ikke røtter, og danner stadig nye celler på toppen samtidig mens den sakte men sikkert dør i bunnen og etterlater seg torv.

Dwight Whitaker og Joan Edwards, How Exploding Moss Launches Its Spores, Science, 23. juli 2010