Denne el-bussen lades av veien mens den kjører

I Sør-Korea har forskere utviklet el-biler som kan lades mens de er i bevegelse. Nå er busser som benytter seg av systemet satt i trafikk i landet.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

OLEV-bussen trenger kan kjøre forbi alle ladestasjoner. Den lades av veien, mens den kjører. (Foto: KAIST)

I samarbeid med:


 

Denne saken er produsert av NRK.

I dag lades el-kjøretøy på ladestasjoner, og ladingen tar ofte lang tid. Forskere ved Korea Advanced Institute of Science and Technology (KAIST), har lenge ønsket å gjøre noe med dette.

Nå har de lyktes i å finne en løsning som eliminerer ladestasjonen.

Lades av veien

Forskerne har utviklet et kjøretøy de kaller Online Electric Vehicle (OLEV). Dette kjøretøyet lades ikke med en ladestasjon, men trådløst mens det kjører, ifølge en pressemelding fra KAIST.

I byen Gumi har to el-busser, som benytter seg av teknologien, blitt satt i trafikk. Bussene kjører en rute på 24 kilometer, og underveis mottar kjøretøyene strøm fra veien. Det hele er mulig ved hjelp av en teknologi som på engelsk kalles Shaped Magnetic Field in Resonance.

Fra magneter til strøm

Teknikken går ut på å overføre energi fra bakken ved hjelp av kabler som ligger under overflaten på veien. Disse elektriske kablene lager magnetiske felt som bussene kan benytte seg av. På undersiden av el-bussene er det festet en mottaker som konverterer de magnetiske feltene til elektrisitet.

Dermed trenger ikke bussen å stoppe for å lade, den får tilført strøm til batteriet kontinuerlig.

Ifølge forskerne trenger ikke hele strekningene på veiene å være bygd med kabler, det holder med 5-15 prosent, i hvert fall på strekningen der de to bussene i Sør-Korea kjører.

Dong-Ho Cho, professor i elektroteknikk ved KAIST, tror gjennombruddet kan få stor betydning for fremtidig miljøvennlig kollektivtransport.

– Det er ganske fantastisk at vi lyktes med OLEV-prosjektet slik at bussene nå tilbyr offentlig transport for passasjerer. Dette er en milepæl for oss, nå kan OLEV bli brukt mer kommersielt og bli akseptert som et transportmiddel i hverdagen vår, sier Cho i en pressemelding.

Trond Andresen er positiv til den trådløse lademetoden. (Foto: NRK)

Iløpet av de neste to årene vil KAIST skaffe 10 nye el-busser som skal benytte seg av veiladingen.

El-bilekspert: – God løsning

Trond Andresen er amanuensis ved NTNU og har forsket på el-biler. Han tror løsningen fra Sør-Korea kan bli aktuell i årene fremover.

– Som en overgangsløsning inntil batteriene blir gode nok er nok dette en fornuftig løsning. Jeg tror den blir for dyr for vanlige biler, men for busser i urbane trafikkselskaper er dette en god løsning, sier han til NRK.no.

Å legge ned elektriske kabler under veioverflaten blir naturlig nok ikke gratis, så når dette eventuelt vil bli vanlig, er umulig å si. Andresen tror likevel at trådløs billading på denne måten kan bli populært.

– Jeg tror at det kan bli ganske utbredt i teknologisk velutviklede land.

– Når ser vi dette i Norge?

– Det er vanskelig å si. Kanskje innen fem år i en eller noen av våre større byer, sier Andresen, men understreker at dette er spekulasjoner.

Vil gjøre el-biler mer attraktivt

Fortsatt utgjør ikke elbiler mer enn litt over tre prosent av bilene i Norge, men økningen er likevel stor. Hittil i år er det solgt 2300 elbiler i Norge – det er godt over 500 mer enn i fjor på samme tid.

El-biler bruker ikke drivstoff, bråker lite og gir foreløpig fritak for parkeringsavgifter og bompenger. Det får mange til å åpne øyene for denne typen biler.

Det er likevel ingen hemmelighet at rekkevidden på dagens el-biler er ganske dårlig i sammenlignet med biler som bruker vanlig drivstoff.

Sørkoreanerne håper og tror deres nye teknologi kan hjelpe til med å gjøre el-bil mer attraktivt for folk i fremtiden.

Powered by Labrador CMS