På tur med geologi-app

Blir turen til hytta lang? Last ned appen GeoTreat og lær deg om vårt lands eldgamle historie underveis.

Vi bor på et land av gamle fjell, døde vulkaner, svunne hav og smeltede isbreer.

Hvorfor ikke bli mer kjent med landet og vår eldgamle forhistorie når vi allikevel suser gjennom landskapet?

Det er forskere fra Norges geologiske undersøkelser (NGU) som står bak appen GeoTreat. Meningen er at du skal kunne laste den ned, finne fram til området du er i, og lære om stedets geologiske historie mens du er i farta.

Mobil-appen Geotreat. (Foto: (Ill.: SGU))

Kjører du rundt på Karmøy for eksempel, kan du lese om Visnes kobbergruver.  I 1880 var det landets største arbeidsplass med 3000 ansatte. Mest kjent er gruven for å ha levert kopper til Frihetsstatuen i New York.

Eller om du er i Bærum - et rolig og bølgende landskap nå, men for millioner av år rådde vulkanene, står det i GeoTreat.

Ved Kolsås spydde en vulkan ut elver av lava som spredde seg utover landksapet. Restene av to slike lavastrømmer kan finne ved Kolsåstoppen i dag.

Området rundt Kolsåstoppen ser ganske rolig ut i dag, men tidligere var dette et inferno av vulkanutbrudd og flytende lava. (Foto: Chell Hill / Wikimedia Commons)

Skapelsen

Noen av severdighetene kjenner vi godt: Prekestolen, Jostedalsbreen og Hardangervidda. Men kjenner vi skapelsen?

Når du er ferdig med å nyte utsikten, kan du bruke GeoTreat til å finne ut hvordan Hardangervidda ble skapt. Det begynte med dannelsen av den kaledonske fjellkjeden for 400 millioner år siden, så kom havet og løsmassene, deretter vær, vind og isbreer som kom og gikk. Om ikke akkurat med et knips - der har du i hvert fall Norges største nasjonalpark.

Mer ukjent er kanskje Slemmestad idrettsbane. På tettstedet utenfor Drammen fant forskerne nylig et fossilparadis. En stor fjellflate full av særlig forhistoriske blekkspruter.

Men hvordan havnet blekksprutene på idrettsplassen? Jo, det kan GeoTreat forklare:

Slemmestad var ikke til å kjenne igjen for 440 millioner år siden. Havet sto høyere og fjell og fjorder var ikke dannet. Mest oppsiktsvekkende er det kanskje at Slemmestad lå sør for ekvator, med varmt og fuktig vær.

Når planter og dyr som levde i det varme havet døde, falt de til bunns. Oppå falt nye planter og dyr, og det ble dannet et stadig tykkere lag av kalk. Dette laget er det du ser på idrettsplassen i dag.

Satser på geoturisme

NGU-forsker Rolv Dahl er en av dem som står bak GeoTreat-appen.

Nå ligger det bare knapt hundre geologiske severdigheter i appen. Dahl forteller at målet er få inn mer enn tusen geologisk interessante steder i Norge. Han ønsker seg mer geoturisme.

- Det er i dag stort fokus på naturen, på miljøen og det biologiske. Jeg ønsker meg mer geologi, sier Dahl til forskning.no. - Det er viktig å forstå landskapet vårt - også langt bakover.

GeoTreat er et nordisk samarbeid, og kan derfor brukes på turer rundt i våre naboland. Du finner litt under hundre geologiske hotspots både i Sverige og Danmark. I Finland er det bare 19 steder så langt, mens Island er ikke med.

Her finner du appen GeoTreat