Flere prøver i grunnskolen

Det er bare å kaste seg over leksene. Nå skal det innføres obligatoriske nasjonale prøver i lesing, skriving, matte og engelsk. Fire ganger i løpet av grunnskolen skal elevene sjekkes.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Våren 2004 betyr oppstart for obligatoriske nasjonale prøver i lesing, skriving, matematikk og engelsk for alle elever i fjerde, sjuende og tiende klasse, og for alle elever på grunnkurs i videregående opplæring.

Prøvene skal gjennomføres ved avslutning av klassetrinnene, altså i april eller mai.

Trøsten for elevene, og for lærerne som frykter merarbeid, er at det samtidig signaliseres at eksamen og karakterer blir mindre viktig i skolen.

Reduserer behovet for eksamen

Utdannings- og forskningsdepartementet toner ned eksamen, og mener at det ikke skal legges ensidig vekt på eksamensresultater for å finne ut hva elevene lærer i skolen.

Innføring av nasjonale tester reduserer behovet for eksamen, og det synes å være enighet om at det er riktig å fjerne eksamen i ungdomsskolen, når grunnopplæringen skal ses på som en sammenhengende 13-årig utdanning.

Formålet med de nasjonale prøvene er å kartlegge elevenes læringsresultater, for å kunne sette inn forbedringstiltak på skolene.

Mangel på informasjon

Bakgrunnen er mangelen på brukbare, systematiserte data på resultater i opplæringen. Norge er i dag ett av få land i Vest-Europa som mangler et nasjonalt system for kvalitetsvurdering i grunnopplæringen.

I høringsrunden på forslaget fra departementet fikk forslaget om flere prøver i skolen en viss kritikk. Én innvendig var at nasjonale prøver kan virke styrende på undervisningen.

Dette er årsaken til at prøvene skal fange opp læreplanens målsettinger. Den beste måten for læreren å forberede elevene på, er derfor å følge læreplanen.

Normerte prøver for 20 år siden

For inntil 20 år siden hadde den norske skolen et system med normerte prøver. En av årsakene til at dette systemet ble forlatt, var at prøvene virket for styrende på undervisningen, og at mål som ikke var lett målbare, ble nedprioritert.

Prøvene som kommer neste år skal avdekke hvordan elever, skoler og kommuner utvikler seg over tid. Det er ikke bare faktakunnskaper og ferdigheter som skal testes. Elevene skal også testes i læringsstrategier, motivasjon, holdninger og sosiale ferdigheter.

I forslaget fra departementet går det også fram at prøvene skal omfatte elevenes forståelse, innsikt og evne til å bruke kunnskaper og ferdigheter i nye sammenhenger.

Bakgrunn for tiltak

Prøvene skal gi kommunene, fylkeskommunene og Stortinget grunnlag for å sette i gang nødvendige tiltak i skolen. De skal også kunne brukes pedagogisk, og det vil derfor bli gitt tilbakemeldinger til den enkelte skole som grunnlag for forbedrings- og utviklingsarbeid.

Prøvene skal også gi elever og foreldre bedre grunnlag for å stille krav og medvirke til forbedringer i skolen.

Planen er at hver enkelt skole skal legge resultatene fra prøvene ut på Internett, sammen med andre kvalitetsindikatorer. Dette skal samles på nettstedet skoleporten.no, som åpnes våren 2004, og skal være et offentlig nettsted for kvalitetsvurdering og kvalitetsutvikling i grunnopplæringen.

Forskningsmiljøer lager prøvene

Ansvaret for utviklingen av de nasjonale prøvene lå hos Utdannings- og forskningsdepartementet, men er nå overført til Læringssenteret, som vil ha ansvar for gjennomføringen.

Det er forskningsmiljøer innenfor de aktuelle fagene som står for utvikling og utprøving av prøvene, og de vil stå for en fornying hvert år.

Lenker:

Utdannings- og forskningsdepartementet: Dette er nasjonale prøver
Læringssenteret: Nasjonale prøver våren 2004 - plan for gjennomføring

Powered by Labrador CMS