Nettbrett gjør atferdsforskning til en lek

Forskere tar i bruk nettbrett for å effektivisere datainnsamling fra barn i fem–seks-årsalderen. En egen nettbrettløsning skal være tidsbesparende for forskerne og engasjerende for barna.

Denne artikkelen er over ti år gammel og kan inneholde utdatert informasjon.

Førsteamanuensis Ingunn Størksen ved Senter for atferdsforskning bruker nettbrett i forskningsarbeidet sitt. (Foto: Morten Berentsen)

Vi ser det stadig oftere. Barn som leker med foreldrenes nettbrett eller smarttelefon.

Den intuitive brukervennligheten på brett med berøringsskjerm gjør at barn helt ned i to–tre-årsalderen behersker teknologien uten problemer, noe som har ført til en aldri så liten digital revolusjon for våre aller minste.

For dagens smårollinger er et nettbrett like selvfølgelig i hjemmet som en billedbok.

Barna håndterer nettbrettet

Universitetet i Stavangers avdeling for nettbasert utdanning, NettOp, har laget et datainnsamlingssystem basert på nettbrett for forskningsprosjektet Skoleklar. Systemet består av seks oppgaver som skal går på henholdsvis ordforståelse, lesing, tallforståelse, hukommelse, selvregulering og konsentrasjon.

Nettbrettløsningen skal i første omgang brukes på barn i fem–seks-årsalderen i barnehagen. Noen av oppgavene styres av forskeren, mens på andre håndterer barna nettbrettet selv.

NettOp utvikler innhold og løsninger til nettbasert læring og formidling. Utvikler Petter Mordt har laget programmet eller appen, på bestilling fra Senter for atferdsforskning (SAF).

– Vi ser at barn i yngre og yngre alder er kompetente på nettbrett, men det er ikke mange i forskermiljøet som har tatt steget til brett ennå, sier Mordt.

Ideen til forskningsappen kom fra førsteamanuensis Ingunn Størksen ved SAF. Hun kjente til arbeidet til NettOp siden de hadde gjort et designoppdrag for henne før.

Motiverer med spill

Målsetningen med løsningen er å finne en måte å engasjere barna på i større grad enn før. Lange oppgaver med penn og papir kan være krevende for denne aldersgruppen.

– Jeg håper og tror dette formatet kan hjelpe, sier Ingunn Størksen ved SAF.

– Vi har også brukt visuelle kort når vi har samlet inn data fra barn. Da forteller vi gjerne barna at det er noe som ligner på et spill, men de skjønner ikke alltid at det er kortene som skal minne om et spill. Når vi sier spill, forventer de noe elektronisk, forteller Størksen.

Som belønning skal barna også få velge et enkelt spill på nettbrettet for å holde oppe konsentrasjonen underveis. Oppgavene som inngår i løsningen, har fram til nå vært en manuell og tidkrevende prosess. Nettbrettet vil gjøre registrering og lagring av data enklere.

– Dette prosjektet krever litt ressurser i etableringsfasen, men det kan gjøre hverdagen mye enklere for dem som samler data, og for barna som skal delta, sier hun.

Utfordrer det velkjente

Størksen berømmer utviklerne for innovativt arbeid.

– Dette hadde vært helt umulig uten NettOp. De er en flink og nyvinnende gjeng. Hvis det er noen på universitetet som følger slagordet vårt, så er det de, sier hun.

Hun sikter til visjonen til UiS: «Vi vil utfordre det velkjente og utforske det ukjente.» Det er noe den fakultetsuavhengige avdelingen setter sin ære i.

– Jeg har ikke hørt at noen har gjort noe lignende før, sier daglig leder Atle Løkken i NettOp.

– I hvert fall ikke i Norge. Derfor synes vi dette prosjektet er spesielt morsomt.

Powered by Labrador CMS