Bananfluer tiltrekkes av lukten fra moden frukt og fra mulige partnere. Og, ifølge ny forskning, fra dødssyke smittsomme artsfrender. (Foto: Anna Schroll)

Sykt tiltrekkende

Slu bakterie får dødssyke fluer til å lukte sexy. Gjett hvorfor.

Som om ikke dødelige bakterier var ille nok fra før: De angriper uventet, gjør offeret elendig og etterlater seg til slutt en livløs kropp.

Og nå antyder altså forskning fra Max Planck-instituttet at en type bakterier som angriper bananfluer er enda lumskere enn vi kunne forestilt oss.

For hva gjør sykdommen når offeret er i ferd med å krepere? Da er det jo snart ikke mer å hente i den stakkars skrotten, og bakterien må komme seg videre. Og nå ser det altså ut til at disse mikroorganismene har utviklet et triks for å klare akkurat det.

De får rett og slett offeret sitt til å skille ut hauger av kjønnsluktestoffer, slik at de dødssyke fluene dufter forførerisk deilig for friske artsfeller.

Og så går det som det må.

Spesielt interessert i syke

Oppdagelsen kom som en overraskelse for Ian Keesey og kollegaene hans, ifølge en pressemelding fra Max Planck-instituttet. Forskerne lette egentlig etter nervekretser i fluehjernene som gjorde at friske fluer kunne kjenne igjen lukten av syke insekter, og dermed unngå dem.

Men i stedet observerte Keesey og co at friske fluer så ut til å være spesielt interesserte i sine syke sidestykker.

Ved nærmere undersøkelser viste det seg at individer på randen av bakteriedød hadde økt utskillelsen av tiltrekkende duftstoffer dramatisk.

Kanskje var det et siste forsøk fra fluas side på å få formert seg før slutten?

Forskerne tror ikke det. De bakterieinfiserte fluene var så dårlige at de knapt kunne pare seg, og langt mindre legge egg.

I tillegg viste det seg at det var selve bakterieinfeksjonen som satte i gang produksjonen av duftstoffer.

Videre undersøkelser viste også at det samme skjedde i andre insektarter som ble smittet av bakterien.

Manipulerer masse

Resultatene antyder at det kan være vanligere enn antatt at bakterier tukler med kommunikasjonssystemene til insekter, skriver forskerne i siste utgave av Nature Communications.

Og for folk flest leder det så klart til det grøsne spørsmålet: Kan sykdomsfremkallende mikroorganismer også manipulere andre dyr. Ja, til og med mennesker?

Svaret er: Selvfølgelig!

Det kan du lese mer om her. Mens du koser deg med tanken på at vi sikkert ikke har oppdaget alle de skumle sammenhengene ennå.

I. W. Keesey, S. Koerte, M. A. Khallaf, T. Retzke, A. Guillou, E. Grosse-Wilde, N. Buchon, M. Knaden, B. S. Hansson, Pathogenic bacteria enhance dispersal through alteration of Drosophila social communication, Nature Communications, august 2017.