Granateple mot bakterier

Granatepler kan bli et nytt våpen mot sykehusinfeksjoner. Britiske forskere har funnet ut at stoffer fra frukten tar knekken på resistente stafylokokker.

En ingrediens fra skallet på granatepler kan bli et våpen mot resistente bakterier, håper britiske forskere. (Foto: Colourbox)

Avisa the Observer melder at et team forskere ved University of Kingston i England har vist at granateple kan brukes til å lage en salve som takler resistente sykehusbakterier.

Salven, som er prøvd ut over en periode på tre år, har effekt både på resistente stafylokokker og andre gjenstridige bakterier som kan trives på sykehus. I salven inngår salt, C-vitamin og skall fra granateple.

En serie forsøk viser at det er kombinasjonen av de ulike komponentene i salven som gir best effekt.

Jakter på antibiotika

Professor Declan Naughton ved University of Kingston mener at forskerne ved hans universitet har gjort en betydelig oppdagelse. Det er en stadig jakt etter nye måter å framstille antiobiotika på, ettersom det blir stadig flere infeksjoner som er resistente mot etablerte legemidler.

Naughton sier til avisa at et sted å lete er blant naturlige ingredienser. Han medga at det er uvanlig å bruke mat i legemidler, men antar at kroppen lettere kan forholde seg til slike stoffer.

- Pasientene vil antagelig være mindre utsatt for større negative bieffekter, mener Naughton.

Salven er prøvd ut på bakterier tatt fra pasienter med sykehusinfeksjoner. Håpet er at den kan utvikles til et produkt som kan brukes på pasienter, og at funnet kanskje også kan bli utgangspunkt for et nytt antibiotika.

Langt igjen

Det er langt igjen til forskerne forstår hvilke virkestoffer som er i sving, men funnet kan potensielt være viktig.

Professor Anthony Coates ved St. George’s, University of London sier i en kommentar til the Observer at det trengs mer forskning både på hvordan stoffene virker og eventuelt om de kan være giftige.

Samtidig kan funnet være viktig. Coates sier at de fleste typer antibiotika stammer fra naturen, og det trenges nye midler for å møte antiobiotikaresistente mikrober.