Arkiv: april 2017

Foreldrene holdt barna unna en rekke matvarer de mente barna var allergiske mot. Da forskere undersøkte disse ungene, var bare en av ti allergisk.

Deprimerte ungdommer fungerer bedre sosialt på skolen etter å ha vært med på kurs for å håndtere depresjonenen sin.

Amerikanske forskere har utviklet en livmor som kan hjelpe for tidlig fødte barn til å overleve fram til organene er fullt utviklet. Men oppfinnelsen kommer med noen etiske dilemmaer, sier formannen for Etisk Råd i Danmark.

Trær tar opp karbondioksid. De kan være et filter for forurensende partikler. Men de kan også gi allergier. Det er ikke hipp som happ hvilke trær vi planter for å pynte opp byen.

Ikke all olje har like stor kommersiell verdi. Kjemiske undersøkelser av olje i Barentshavet forteller om når oljen ble til og hva som har skjedd med den etterpå.

Forsvarets forskningsinstitutt

I år er det 20 år siden Kjemivåpenkonvensjonen ble underskrevet. Selv om den er den mest vellykkede nedrustingsavtalen vi har, er det er ingen grunn til å hvile på laurbærene, mener sjefsforsker Pål Aas.

Hva har fotball med behandling av førskolebarn med autisme å gjøre?

Dette kan framtidige baser på den røde planeten bli bygget av.

En leser har hørt at man skal legge is på når man har slått seg. Men så leste han at isen forsinker kroppens egen reparasjon av skader. Hva er riktig? spør han.

Nå skal flere som rammes av hjerneslag, få blodproppen tatt ut av blodårene i hjernen. Metoden er mer effektiv og kan redde flere liv enn medisiner. – Skandaløst sent vedtak, mener overlege og UiB-professor.

Permafrost tilsvarende ti ganger Norges areal kan tine for hver grad den globale gjennomsnittstemperaturen øker.

En fersk studie om lettbrus får refs fra britiske helsemyndigheter

Gigantisme kaller biologer det når evolusjonen går av skaftet og gjør noen dyr ekstra store. I Canada har forskere nå funnet fossiler etter en mark som ble inntil to meter lang og hadde mye større kjever enn andre marker.

Når du flytter atomer i et dataspill, kan du hjelpe forskere med å lære mer om kvantefysikken. Spillet er utviklet av kvantefysiker Jacob Sherson, som nå har fått den danske Forskningskommunikasjonsprisen.

En av fire forskere i Norge er innvandrer. Men andelen norskfødte med innvandrerforeldre har ennå ikke bikket én prosent.

Nordmenn mellom 16 og 29 år synes å ha svakere ferdigheter enn før i den type matematikk de trenger i hverdagen, til tross for skolereformer som har gitt lengre skolegang og nye læreplaner. Hvorfor har dette skjedd?

Mange som får protese etter benamputasjon, får blant annet problemer med dårlig balanse. De faller ofte, de blir redde for å falle og har generelt redusert livskvalitet. Det vil forsker Jette Schack gjøre noe med.

Forskere har oppdaget at plasmaceller i tarmen lever lenger enn tidligere antatt. Funnet kan endre hvordan vi behandler tarmsykdommer som Cøliaki eller Chrons.

Mager fisk var bra både for kolesterolet og blodtrykket til nordlendinger som ble fulgt av forskere i 13 år. Men NTNU-professor er skeptisk.

Den vitenskapelige krangelen rundt fettets rolle i hjertesykdom ruller videre.

Avtroppende rektor Ole Petter Ottersen (62) ved Universitetet i Oslo er ansatt som rektor ved Karolinska institutet i Sverige.

Romforskerne har klart å få kontakt med romsonden Cassini etter at den onsdag passerte mellom Saturn og planetens ringer.

Et arkeologisk funn i USA tyder på at det var tidlige mennesker i Amerika mer enn 100 000 år tidligere enn antatt.

Frank Aarebrot har formelt hatt si siste ordinære førelesing på Universitetet i Bergen. Var det opp til han, hadde han fått halda fram med å undervisa som før.

Praktiske, vanntette og lette å tørke. Moderne, syntetiske tekstiler er favoritter i garderoben, men kan gjøre stor skade på miljøet.

Siden 2006 har norske barn og unge lært om retorikk på skolen, og temaet vil bli enda viktigere i tiden framover. Det kan gjøre samfunnet mer demokratisk, ifølge professor Kjell Lars Berge.

Professor Kristian Birkeland på den norske 200-kronerseddelen var nesten glemt i seksti år. Nå regnes han som en av Norgeshistoriens fremste forskere.

Tar historieskrivere feil om de forteller oss at det var under Arbeiderparti-årene på 1950-tallet at det norske likhetssamfunnet ble skapt?

NRKs «Skam» tar opp mange viktige temaer, men det er dramatugien som appellerer, mener forsker Dag Skarstein. Han finner nemlig mange likhetstrekk med Ibsens «Et dukkehjem».

Denne kvinnen reiste over store avstander for å komme til Danmark for over 3000 år siden. Det viser nye analyser av hår, tenner og knokler.