Arkiv: februar 2017

Høgskolen i Oslo og Akershus

Det er en utfordring både for samfunnet og den enkelte, mener forskerne bak ny undersøkelse.

Andelen unge utenfor arbeidsmarkedet er på sitt høyeste siden midten av 1990-tallet. Forskere varsler at situasjonen kan forsette på grunn av nedgangstidene.

De nasjonale forskningsetiske komiteene

En ekspertgruppe vil blant annet opprette en egen nasjonal myndighet som undersøker alle mistanker om uredelig forskning.

Nordmenn smiler ikke til folk på bussen eller spør fremmede hvordan det går. Veldig uhøflig, mener noen. – Vi lar folk være i fred. Dette er norsk høflighet, fastslår NHH-forsker.

Det er ulovleg å gi menn særlege fordelar når dei søker seg til kvinnedominerte studier. Men NMBU har gitt slike fordelar i over ti år, med godkjenning frå Kunnskapsdepartementet.

NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

– Ikke bare la regnvannet renne ned i sluk og rør. Bruk det til å skape spennende, trygge og vakre byer, oppfordrer forsker.

Forskerens favoritt:

De har en lang reise bak seg, både i tid og fra landene der de en gang fløy omkring. Samlingen som sommerfuglene er en del av, ble starten på insektforskning i Norge, forteller Geir Søli.

De fleste vil ikke vite hva som skjer i framtiden, uavhengig om det er noe positivt eller negativt.

Dansk forsker har kartlagt de grønlandske rødalge-revene.

Barn kan ikke skjermes mot fryktelige nyheter i mediene. Men vi kan hjelpe dem å mestre brutale nyheter. Slik gjør du det.

Årringer fra brannskadde furutrær forteller om hvordan både klimaet og menneskene har påvirket skogbranner helt fra Svartedauden og frem til i dag.

Lønningene på en arbeidsplass øker med 14-15 prosent dersom halvparten av de ansatte er organiserte.

Massemedier og brennevinsfyll var to viktige faktorer som påvirket kvinnenes rolle på 1800-tallet, mener historiker.

Selv om den er fantastisk godt bevart, ser den ikke sånn ut når den kommer ut av bakken. Se hvordan et fossil må behandles før det kan vises fram.

Forskerens favoritt:

Sodalitten er funnet på Sør-Grønland, men finnes også i Norge. Det spesielle er at den har et kjemisk fargetriks.

Norske forskere vil kartlegge hvor stort forurensningsproblem partikler fra bildekk utgjør i havet.

Kvinner som har vært i et parforhold i mer enn syv år, har fem ganger så høy risiko for å oppleve lav sexlyst sammenlignet med kvinner i parforhold som har vart mindre enn to år, viser ny dansk studie.

Matematikken viser at nesten all skjønnlitteratur følger seks typiske følelsesmessige kurver.

Et godt forhold mellom lærere og elever er viktig for å forhindre mobbing. Men gode venner er enda viktigere.

Etter flere tiår med økende barnefedme finner forskere en tydelig nedgang i andelen gutter med overvekt eller fedme i Sverige. Forskere ser samme tendens i noen andre land. Også i Norge.

Humler kan læres opp til å bruke redskaper, og de kan løse ganske kompliserte problemer. Se video av eksperimentet.

Høgskolen i Oslo og Akershus

Lærere og bibliotekarer må samarbeide om å skape leseglede, mener forskere.

Ein gamal medisin kan auke effekten av strålebehandling på hjernekreft.

I en stor studie fikk mange overvektige redusert appetitt og gikk mer ned i vekt ved hjelp av en medisin. Men norsk ekspert er skeptisk.

– De trenger å vite at de fremdeles er elsket og regnet med, også slik de er nå, sier forsker.

Høgskolen i Oslo og Akershus

Norsk forsker forklarer hvorfor Marine Le Pen har blitt så populær blant det franske folk.

Antidepressive medisiner har alvorlige bivirkninger hos folk som ikke er deprimerte. Bivirkningene kan ifølge det amerikanske legemiddeltilsynet være forløpere til selvmord.

Det er en stor planteslekt, og den er kjempevanlig i Norge. Hvorfor har da ingen hørt om den?

Menn oppgir å være mer fysiske aktive enn det kvinner gjør. Men forskning viser at menn har lettere for å overdrive når de snakker om egen treningsinnsats.

En nesten tusen år gammel lekebåt dukket opp i en brønn under en arkeologisk utgravning ved Trondheim i fjor. Bli med på en tidsreise tilbake til vikingtiden.