Arkiv: juli 2016

Britiske helsemyndigheter fraråder gravide å reise til delstaten Florida i USA, på grunn av fare for zikasmitte.

Nett-TV:

Visste du at planter på Svalbard har like høy produktivitet om sommeren som man finner i tropene? Se video!

Har du hatt sex og deretter angret eller følt deg avvist? Du er ikke alene, og det er neppe noe galt med deg heller.

Allerede når fluesnapperen er ni dager gammel, kjenner den igjen sin egen arts fuglesang.

Hvordan skal vi tilpasse boligene våre for å omgi oss med bakteriene som gjør oss friske?

Alvorlig depresjon er like dødelig som røyking, viser undersøkelser. Nå mener svenske forskere at de har kommet litt nærmere et svar på hvorfor.

Avanserte måleinstrumenter om bord på forskningsfartøyet «Helmer Hanssen» gjør det mulig å lage egne landskapskart over havbunnen.

Han reiser verden rundt for å lære å lage best mulig sider. Kunnskapen tar han med seg hjem til siderprodusentene i Hardanger.

Forskere undersøkte 50 000 brødre til menn med prostatakreft for å beregne hvor arvelige de ulike formene er.

Men vil ikke vente med å få barn.

- En stor skuffelse, sier dansk forsker som var med på studien.

Angrepet i München er det første angrepet i Europa med mange ofre, som åpenbart var inspirert av Breivik, ifølge ekstremismeforsker Jacob Ravndal.

NORSØK - Norsk senter for økologisk landbruk

Jorda trenger næring for å forsyne plantene. Det plantene trenger, kan vi finne i kloakken og komposten. Men først må forskere finne de riktige metodene for resirkulering.

I over hundre år har forskerne visst at hjerneceller sender informasjon til hverandre gjennom synapsene som kobler dem sammen. Men nå har de for første gang sett hvordan dette skjer i detalj.

Skotsk vindkraft gir arbeidsplasser, reduksjon av klimagasser og sikker kraftforsyning. – I Norge ser vi oss blinde på kostnader, mener forsker.

Har du noen gang hatt følelsen av at du gikk for langt, at du kan ha såret noen og burde besinnet deg? Da har du kjent på din kritiske følelse.

Dårlig fysisk form gir nest høyest dødsrisiko etter røyking og ser ut til å være farligere enn høyt blodtrykk og kolesterol.

Leger og sykepleiere bør være bevisste på hvordan de oppfører seg overfor pasienten for å unngå å bli angrepet, mener de selv.

Forskere har identifisert mulige antistoffer mot zikaviruset i laboratoriemus. Det kan være et viktig skritt på veien mot en zikavaksine.

En time med rask gange utligner helserisikoen det er å sitte stille i åtte timer.

Vi vil ha friske norske jordbær, plommer og grønnsaker som hverken er angrepet av sopp eller skadedyr. Samtidig har Norge fått en økning i skadegjørere som er resistente mot plantevernmidler.

Oppslagsverket med over 300 000 ord fortel mykje om nordmenns sjølvbilete.

Strandkrabben er en tøffing og nærmest umulig å bli kvitt når den først har etablert seg. Men en enda tøffere parasitt klarer å utmanøvrere den standhaftige krabben.

Forskere vil operere inn en gjennomsiktig skive i skallen hos pasienter med ulike nevrologiske lidelser. Det kan redusere antall risikable hjerneoperasjoner.

Men ikke alle synes det er en god idè.

New Zealand har et hårete mål. Å utrydde alle rottene i landet. – Veldig bra, sier zoolog Petter Bøckman. Men Dyrevernalliansen er kritisk til utryddingsmetodene.

Vanlige barnesykdommer reduserer ikke den forventede levetiden slik man tidligere har trodd, viser ny forskning.

I fremtiden kan det være slutt på kravlende mark eller fiskebiter som agn.

Folk som prøver å stumpe røyken, kompenserer ikke ved å drikke mer alkohol. Det tyder en britisk studie på.

Depresjon er opp til dobbelt så vanlig blant gravide fra etniske minoriteter sammenlignet med kvinner fra vestlige land.