Arkiv: februar 2016

Nivåene av klimagassen metan stiger mer enn forventet både ved målestasjonene på Svalbard og i Sør-Norge. – Vi ser en alarmerende utvikling, sier seniorforsker Cathrine Lund Myhre ved Norsk institutt for luftforskning (NILU).

For første gang har forskere klart å få fingrene på en håndprotese til å røre på seg ved hjelp av tanker.

Ved hjelp av bildetjenesten Google Street View kan europeiske forskere se at helse og overvekt påvirkes av området du bor i.

Kvinner som fødte på vanlig måte hadde nesten dobbelt så høy risiko for urinlekkasje, sammenlignet med de som hadde tatt keisersnitt, viser en langtidsundersøkelse.

Når en av foreldrene er alvorlig bekymret for hvordan barnet har det hos den andre, er det krevende å dele omsorgen. Her må barnevernet sterkere inn, mener forsker.

Universitetet i Agder

At navnet Norge betyr «veien mot nord», er den rådende oppfatningen blant historikere, så vel som folk flest. – Det er feil, mener professor Michael Schulte ved Universitetet i Agder.

NMBU - Norges miljø- og biovitenskapelige universitet

Verdien på naturen i sjøen og ved kysten øker. Samtidig er kystsonen viktig for rekreasjon og friluftsliv. Her ligger flere interessekonflikter.

Forskeren Bjørn Barland har gjennom 20 år studert dopingkulturen på treningssentre fra innsiden. I noen miljøer er det fortsatt akseptert å dope seg for å bli sett på som stor og sterk, beundret og fryktet.

Ni av ti regissører er hvite, og nesten åtte av ti er menn, blant regissørene for filmer som blir foreslått i kategorien beste dokumentarfilm. Slik har det vært i flere år, viser undersøkelse.

I noen tilfeller kan det slå ut negativt på helsa dersom du lever uten sex, ifølge forskerne.

Diskrimineringslovgivningen står sterkere enn noensinne. Likevel er religions- og trosfrihet fortsatt viktigere enn kvinners rettigheter i Norge, ifølge ny doktorgrad.

Nye funn gir håp om at vi kan påvirke risikoen for å få demens som eldre.

Barnehageansatte opplevde at de ble flinkere i jobben sin og mer oppmerksomme på hvert enkelt barn da de fikk opplæring i observasjonsverktøy som måler språk, motorikk, matematikk og sosiale ferdigheter.

Det kan iallefall være tilfellet på Lista i Vest-Agder.

Kampanjen for håndvask i Australia har trolig beskyttet pasienter mot farlige bakterier, men bare noen steder i landet.

Norske NS-myndigheter mente at samene var et svært lite gunstig menneskemateriell. Den tyske Reichfürer SS, Heinrich Himmler, ville noe annet.

Å få nok søvn kan være spesielt viktig for kvinner og eldre, viser en ny studie

For mange europeere er det uforståelig at Sepp Blatter har greid å klamre seg til makten i FIFA så lenge. Men det har en naturlig forklaring, ifølge fotballforskere.

– Det grønne skiftet har egentlig ikke begynt, sier forsker Espen Moe. Han mener at den planlagte vindmølleparken i Trøndelag monner lite, men er en begynnelse.

Rafflesiaene er verdens største blomster. Men nå har forskerne funnet den alle minste blant dem.

Rovdyr spiller en viktig rolle i økosystemene. Men frykten de skaper kan være minst like viktig som hvor mange dyr de dreper.

To nye undersøkelser viser sammenheng mellom langvarig medisinbruk mot magesår, halsbrann og sure oppstøt og forekomst av demens.

De som kommer dårligst ut, er skilte bestefedre.

Har du noen gang stått i butikken og lurt på hvorfor det er stor prisforskjell på erter? Her får du svar av en erteforsker.

De døde kan ha kommet fra et av historiens største imperier.

Nasjonalt utvalg kan gå inn på eget initiativ hvis de mistenker forskerjuks, i Sverige må de få invitasjon av rektor.

Skal industrien innta nordområdene, må de kle seg for oppgaven.

Selv en kort ferie kan gjøre at du legger på deg, ifølge ny studie. Men ferien gjør oss også godt.

Universitetet i Agder

Det er mye annet som må være på plass etter en krig før vi kan kreve eller forvente at mediene skal opptre som en fjerde statsmakt.

Kanskje kan en medisin mot Alzheimer også hjelpe røykere med å bli kvitt nikotinavhengighet.