Arkiv: august 2015

Tunfiskbokser bør merkes med advarselen "Gravide frarådes å spise tunfisk". Det mener en dansk professor og ekspert på miljøgifter.

Hvorfor ser vi så lite evolusjon i fossilene?

Norsk Polarinstitutt

Isbremassen i Sentral-Asia har minsket med nærmere en tredel de siste 50 årene. Det kan få alvorlige konsekvenser for vanntilførselen til befolkningen i området.

Fedmepasienter som fikk kognitiv adferdsterapi før en slankeoperasjon ble kvitt uheldige spisemønstre. Men resultatene etter operasjonen ble ikke helt slik forskerne hadde håpet.

Kuer og sauer raper og fiser ut mye metan når de fordøyer gress. Gjør erter og bønner at vegetarianere fiser mer og produserer mer metan enn andre mennesker?

Skanning av mange milliarder galakser kan forhåpentligvis løse den store gåten om mørk materie og mørk energi.

Leddgikt gir en annen sammensetning av bakterier i tarmen og munnen. Kanskje kan dette brukes til å teste om personer har sykdommen.

Flere humler skal hjelpe Norge ut av kløvermangelen. Det håper de i hvert fall, forskerne som har vasset rundt i rødkløveråkeren i Vestfold.

Fire år etter at isbjørnen Knut døde, har forskerne funnet ut at han led av en hjernebetennelse som aldri før er registrert hos dyr. Oppdagelsen kan åpne opp for behandling av andre dyr, mener forsker og dyrlege.

Menn publiserer fleire vitskapelege artiklar. Men det forklarer ikkje kvifor dei dankar ut kvinnene på veg mot den akademiske toppen, viser ny doktorgradsavhandling.

Norsk Romsenter

Radarsatellitter og norsk metodikk har avslørt at vi har mange fjellpartier som kan skape bølger. I Nord-Norge er det funnet mange nye risikopunkter de siste årene.

Hjernen lagrer tolket mening omtrent som en datamaskin.

De kjenner igjen sine egne på lukta. Og kan lukte inntrengere i tua.

Etter en regnfull sommer dukker spørsmålet opp på nytt. Hvordan takler kornet dette?

Nyhetene forteller nå daglig om nye tusener av mennesker som vil slippe inn i Europa. Her får du en bredere oversikt over verdens flyktninger og andre migranter.

Opplæringen på yrkesfag er ofte så generell at veldig mange yrkesfagelever opplever at det de lærer verken er nyttig, interessant eller relevant, sier professor.

Når det gjelder kvalitetene vi ønsker i en kjærlighetspartner, er kjønnsforskjellene mye større enn det forskere tidligere har trodd.

Forskere har kartlagt et molekyl som gjør bakteriene i stand til å overleve på helt nye steder. Det kan kanskje brukes til å fjerne giftrester fra drikkevann.

Elektronmikroskop viser de enkelte delene av genene.

I under halvparten av psykologistudiene som blir gjort om igjen får forskerne samme resultater som i den opprinnelige studien.

Framsenteret

I Arktis forflytter kvikksølv seg mer effektivt opp gjennom næringskjeden enn på sørligere breddegrader.

Hard trening i tilsammen halvannen time i uken gjorde en gruppe diabetikere markant sunnere på bare åtte uker.

For at skolen skal bli mer relevant, må lærerne stille spørsmål som faktisk opptar elevene, mener pedagogikkprofessor.

Norges geologiske undersøkelse

Vi har god kontroll på de farlige fjellene i Norge, ifølge forsker. Godt å vite når katastrofefilmen «Bølgen» begynner å rulle over kinolerretet i dag.

2014 var tidenes museår i Sør-Norge, i tillegg var det lemenår. I år er det Nord-Norge som har ekstra mye mus og lemen. Men hva gir svingningene?

De hevder å ha kreft og forgifter seg selv. Hvorfor skader noen seg med vilje og viser det fram til andre?

Hvis godterisuget er i ferd med å spolere slankekuren din, har australske forskere et tips: ta opp mobilen og spill Tetris i tre minutter.

Fedme og høyt blodtrykk er blant faktorene som kan øke risikoen for sykdommen. Det viser en forskningsoppsummering som ser på det vi kan prøve å forebygge.

Statens strålevern

Atomprøvesprengningene på Novaja Semlja på 1950- og 1960-tallet skapte mye usikkerhet i Finnmark. Men selv med unike målinger av reindriftssamer i Kautokeino, er det vanskelig å påvise noen helseeffekter av den radioaktive forurensningen.

Skoleforsker mener at kunst og håndverk er undervurdert som skolefag. – Mer bruk av disse inn i teorifagene kan motivere flere elever, sier han.