Arkiv: mars 2015

Tirsdag var det 126 år siden Eiffeltårnet ble offisielt åpnet. Hvis du vil skrive ut en detaljert modell av 126-åringen, kan du klare det på bare noen minutter.

Interaktiv:

I regnbuen stråler alle fargene våre øyne kan se. Men spekteret er mye, mye større. Hvordan ville verden sett ut hvis vi hadde radioøyne eller UV-syn? Få et innblikk her!

Små sjødyr som lever i enger av ålegras, bryr seg ikke om hvor langt og hvor bredt graset strekker seg.

Forskerne har lett etter felles, sjeldne genvarianter hos amerikanere som har passert 110 år. De fant ingen.

Studerer du ved Norges Handelshøyskole eller eit universitet i dei store byane, vil du sjå det att på lønsslippen i framtida. I alle fall om du har rike foreldre.

Splittede, svenske søskenpar kan vise forskjeller mellom oppdragelse og gener.

Et nyoppusset anlegg ved Cern er klart for nye eksperimenter ved rekordhøye energier. Målet er å løse enda flere spørsmål om universets begynnelse og byggeklossene alt er laget av.

Sjimpansene er villige til å gå ekstra langt for å få livretten sin. Men aller helst stjeler de fra noen som allerede har gått på langtur.

– Fredrik Skavlans intervju med Jimmie Åkesson er innenfor læreboka. Det er ingenting der jeg ville sagt til mine studenter at slik er det ikke lov å gjøre.

Norske forskere lanserer overraskende teori: De mener at sørøstkysten av Island ligger oppå et sunket kontinent.

Norsk Polarinstitutt
Nytt fra akademia:

Norge og Russland har kommet til enighet om hvilke prioriteringer som trengs for å overvåke havis, dyreliv, sjøfugl, fiskeressurser og forurensning i Barentshavet. Forslagene er nå lansert i en norsk-russisk rapport.

En betablokker har gjort at et dansk sykehus har kunnet halvere antallet operasjoner av barn med jordbærmerker.

Håndlagde gaver til de nærmeste, masseproduserte til andre. Men ikke til enhver pris: 17 prosent mer er vi villige til å betale for at produktet skal være håndlagd.

De kjempet ikke for nazismen bare fordi de var redde for kommunistene. Sympatien for Vidkun Quisling og Nasjonal Samling var en viktig grunn til at norske frontkjempere vervet seg, ifølge en ny doktoravhandling.

Oljebransjen mener at biodiesel ikke kan lastes for problemer som mange bileiere opplever. Men så enkelt skal det ikke være å frikjenne dieselen.

Filteret gjør det unødvendig for forskere å bruke rotter og mus når de skal teste nye kremer og legemidler.

Tomatsalget eksploderte etter at forskerne fant ut hvor sterke meninger folk faktisk har om tomaten.

Tannkremen lokker oss til å pusse. Tannlegebesøk skremmer noen. Nå vil tannlegene lære av tannkremen.

Australske forskere har funnet et 400 kilometer stort asteroidekrater.

Her er en av fortidens mest skremmende jegere: en enorm krokodille på over tre meter. Til forskernes store overraskelse gikk den på to bein.

Viruset som står bak ebola-utbruddet i Vest-Afrika, endrer seg ikke så raskt som forskere tidligere har vært redde for.

Når oljeutslippet inntreffer, er det ikke alltid så lurt å pøse på med kjemikalier. Forskere jobber nå med å finne ut når vi bør ligge unna og la naturen reparere seg selv.

Når du forsker på religion, så bør vel svaret på dette spørsmålet være lett. Men den gang ei.

Mange kommuner gjør det de kan for å lokke til seg hyttefolket. Det taper de penger på.

Elgskilt, viltspeil og fagerike gevirer virker dårlig. Er et prosjekt på NTNU det som skal til for å hindre noen av de mange elgpåkjørslene på norske veier?

Tiden det tar for et hull å utvikle seg, kan variere fra person til person.

Korallene ligger så tett at de nesten danner et sammenhengende belte rundt hele det nordlige Atlanterhavet.

Frihetsgudinnen ønsker velkommen til en reise i moderne vitenskapshistorie. Følg forskning.nos tips til en vitenskapsbasert New York-tur.

De fant ut at tuberkulosesmitten stammet fra en pasient som hadde vært død i fire år. For første gang har forskere analysert gener for å spore smitte.

På 70-tallet dukket den frie, litt frekke og universitetsutdannede journalisten opp. Hvem er så journalistikkens helter nå?