Arkiv: juni 2014

UNDER RADAREN: Det går en bue fra nobelprisbelønte gjennombrudd til de små øyeblikk av innsikt.
SINTEF

Du kan ikke lenger bygge det samme huset  på Vestlandet og Østlandet. Byggeskikken må tilpasse seg det lokale klimaet.

- og når har det fått et navn.

Kanadiske forskere er bunnsikre på at et plantevernmiddel står bak massiv biedød verden over. Nå vil de totalforby stoffet.

Atlanterhavslaks tåler temperaturendringer bedre enn forskerne trodde.

Artsdatabanken
Ukas art:

Når høstmørket senker seg, setter hundrevis av havert kurs mot Froan, langt ute i havet utenfor Trøndelag. Da er det tid for årets største begivenhet - ungekasting.

Podcast:PODCAST: Hør hvorfor britisk byrådgiver mener at byer er mest miljøvennlige, og hvorfor store og små dyr tisser like lenge.

Fotball-VM i Brasil er en fest. Men i byen Manaus, som er vert for fire gruppespillkamper i VM, viser analyser av avløpsvannet at dagen derpå blir tung for brasilianerne.

SINTEF
Folk mener alvor når de liker en sak eller organisasjon. -  Facebook gjør det lett for folk å engasjere seg for gode formål, mener forskere.
Narsissister søker gjerne lederjobber. De gjør det bra i intervjuer, og blir lettere valgt.
Sykdommene til alle danske pasienter er kartlagt. Dermed kan forskerne ser hvordan sykdommer utvikler seg - og hvem som får dem.
Høyreekstreme menn i USA mener de har bygd landet. Nå har de tapt alt til kvinner og innvandrermenn.

I vitenskapens navn fikk en forsker overtalt vennene sine til å ha sex i en MRI-skanner – videoen har nå rundet tre millioner YouTube-visninger. Se den populære videoen her.

At bakteriene blir motstandsdyktige mot antibiotka, er ikke lenger en fremtidig trussel – det er en katastrofe som skjer overalt i verden, mener forskerne på feltet.

De som deltar i Den store styrkeprøven, Birken og Norseman har større risiko for å få hjerteproblemer når de blir eldre.

Barn med ADHD eller autisme har særtrekk allerede før de fyller to år. Vi bør finne og behandle dem tidligere, mener forsker.

Hodeskallen er 1400 år gammel, og er det tredje eldste skjelettmaterialet funnet i urgrav i Norge. Sjømat har stått på menyen til samen som levde 640 år etter Kristi fødsel.

Norges geologiske undersøkelse
Bevegelser i undergrunnen river og sliter i Nordland. Nå er skoler og uthus utstyrt med jordskjelvmålere, slik at forskere kan se om aktiviteten kan avsløre olje- og gassreservoarer.
Ferske ledere med stort handlingsrom er oftere opptatt av egen vinning. Et sterkt styre som holder lederen i ørene kan motvirke tap for aksjonærene.
Byer planlegges fortsatt uten å ta hensyn til ny kunnskap om hva som gjør dem levende og attraktive, mener profilert dansk arkitekt.
Astronomer kan ha funnet den eldste og kaldeste hvite dvergen som er oppdaget.
Neandertalerne spiste også planter, viser analyser av 50 000 år gamle etterlatenskaper.
Higgspartikkelen kan kanskje løse flere mysterier, ifølge amerikansk fysiker.

Det spiller ingen rolle om du har å gjøre med en firekilos katt eller en åttetonns elefant. Begge tisser i gjennomsnittlig 21 sekunder.

Høgskolen i Bergen
Dei tilsette i barnehagen demper sinne hos barn heller enn å finne ut kva dei prøver å kommunisere. Det kan gjere barna dårlegare til å takle utfordringar seinare i livet.

Hva heter sommerfuglen som flagrer forbi? Nå lanseres en ny base på nett, hvor du lett kan finne riktig sommerfugl blant 900 som finnes i Norge.

Bakgrunn:Jordbærsnutebillen er blant de mest problematiske skadedyrene hos norske jordbærdyrkere, og kan gi dårlig avling i små hager.
En genvariant gir grønlendere voldsom økning i risikoen for type 2-diabetes. Funnet gir ny innsikt i sykdommen.
USAs dominans innen forskning viker for en ny rolle i globalt samarbeid, ifølge amerikansk partikkelfysiker.
Jenter speler nesten like mykje dataspel som gutar. Likevel ser både jenter og gutar på dataspel som ei gutegreie.