Arkiv: desember 2013

Bakteriene i tarmen rekker sannsynligvis å endre seg i løpet av julefråtsingen, mener dansk forsker.
Hvor mye kaffe skal vi drikke i svangerskapet, hva er årsaken til irritabel tarm og hvor mange muslimer er det egentlig i Norge? Forskningsbasert kunnskap om helse og samfunn er mest lest på forskning.no i 2013.
Høydepunkt, overraskelser, skuffelser og øyeblikk - ekspertene oppsummerer astronomiåret 2013, og og løfter blikket mot neste år.
UNDER RADAREN: Jorda er som skapt for oss. Det er månen også.
Å stikke hodet i sanden, for å slippe å følge med. Denne menneskelige egenskapen blir spesielt synlig rundt jul og nyttår.
Hvordan var fysikkåret 2013? Ekspertene oppsummerer.
Om du fråtser i matveien i jula, kan noen av de negative effektene forebygges med trening.
Barn må fra veldig tidlig alder tilpasse seg samfunnets krav til når man skal sove og når man skal være våken. Det kan det bli søvnproblemer av.
Kartlegging av genendringer ved livmorhalskreft kan gi håp om nye behandlingsformer mot kvinnesykdommen.
Fire timers søvn, et par timer lesing, sex og dobesøk, deretter fire timer på øyet igjen. Slik sov europeerne før i tida, men hva er best nå?
Norske ungdommer ruser seg på et stoff som ikke finnes, skal vi stole på spørreundersøkelser. Forskere publiserer tall som kan bygge på feil svar, mener Hilde Pape.
UNDER RADAREN: Med lav tyngdekraft og mangel på atmosfære er månen som skapt for industri.
I Russland bruker 69 prosent av gravide kvinner naturmedisiner i svangerskapet. I Norge bruker 17 prosent slike preparater.
Det er ikke bra når en av ektefellene alltid har rett, konkluderer forskere etter en 12-dagers studie av ett par.
En spesiell soppart gjør stor skade på edelgran i Skandinavia. Forskere undersøker om soppen kan ha blitt med frøene fra USA.
Både ekte og simulert akupunktur lindret hetetokter hos eldre kvinner som fikk hormonbehandling ved brystkreft.
Nordmenn og irer har mye til felles. Også de to nasjonenes skriftspråk har mange paralleller.
Nett-TV:Fjelledelgrana kommer fra Canada og USA, og har slått rot i Norge. Men dyrking i norske forhold byr på noen utfordringer.
Får hiv-smittede tidlig behandling, kan de forvente å leve nesten like lenge som resten av befolkningen, viser ny studie. - For tidlig å avskilte hiv som helsetrussel, mener norsk professor.
Sommerfuglene blir hardt rammet av moderne landbruk, men kan beskyttes med enkle tiltak.
Nå er alle enige om at det er viktig å sikre Norge mot cyberterrorister. – Vi må sikre oss mot alt fra trivielle inntrengingsforsøk til statsdrevet spionasje og cyberterrorisme., sier forsvarsminister Ine Eriksen Søreide.
Homofile menn i Beirut mener at legningen deres hører til en overgangsfase i livet.
45 amerikanske kvinner rapporterer at de er blitt gravide til tross for at de aldri har hatt sex. I Norge blir påstander om jomfrufødsel luket ut av studiene.
Julegavene er ikke effektiv ressursbruk hverken for giver, mottaker eller samfunnet. Den mest effektive gaven er penger eller gavekort.
Lodda i Barentshavet kan være på flyttefot, og torsken kan følge etter.
Når folk med hjerteproblemer trener hjemme, blir de mest aktive på sikt.
Nett-TV:Hva feiler pasienten i blomsterpotta? Akuttmottaket til Planteklinikken på Ås fant svaret, etter røff behandling.
Framveksten av idrettsrørsla i Finnmark vart ein reiskap for modernisering.
De fleste takskadene under nyttårsorkanen i 1992 oppsto fordi regelboka ikke ble fulgt. Nå bør rikets tilstand sjekkes igjen, mener forsker.
Torsken og lodda i Barentshavet vandrer mot øst. Det gir russiske fiskeriinteresser gode kort på hånda om de ønsker en større del av kvotene.