Arkiv: juli 2013

Steinkista ved Richard IIIs grav inneholdt ei blykiste - føttene til den ukjente personen som ligger begravd stikker ut gjennom et hull. – Aldri sett noe lignende før, sier arkeolog.
Hvorfor holder hunner og hanner i noen arter sammen i par? Ny forskning knytter fenomenet til drap på barn.
I Nord-Noreg slepper fisketuristane ut igjen anslagsvis 66 prosent av torskefangsten.
Bøyelig og tynnere enn papir. Elektronisk hud som responderer på berøring er utviklet i California.
I 2012 var det færre konflikter i verden sammenlignet med året før, men antall drepte i konflikt økte dramatisk, særlig på grunn av krigen i Syria.

Psykopater kan føle empati, men den blir ikke automatisk slått på i situasjoner der andre ville kjent medfølelse.

Norsk Polarinstitutt
En hybrid av ærfugl er blant de sjeldne fuglene forskere har oppdaget i Kongsfjorden på Svalbard i sommer.
Temperaturen ved jordens overflate har ikke økt spesielt mye de siste 10-15 årene, men forskere advarer mot å tro at oppvarmingen har stoppet opp.
Eldre ikke-heterofile tar vare på hverandre som om de var slektninger. Slik har de kommet seg gjennom tiår med hemmelighold og diskriminering.
Et bestemt protein kan kanskje forklare hvorfor noen utvikler angstlidelse mens andre slipper. Svenske forskere har studert dette i mus.
Forskere har klart å gi mus minner om hendelser som aldri fant sted. Det kan hinte om hvordan falske minner oppstår hos mennesker.
Et nytt dataprogram kan hjelpe ulveforskerne kjenne igjen individuelle ulver bare på lyden.
Barna på Llullaillaco-vulkanen er verdens best bevarte mumier. Før de ble ofret for 500 år siden hadde alle brukt rusmidler i lang tid.
Eksperter tror kisten inneholder skjelettet av en lederskikkelse eller middelaldersk kriger, og at den ble lagt ned over 100 år før Richard III ble begravd.
Dersom vi hadde skrudd tiden tilbake og «startet evolusjonen på nytt» – hadde de samme artene som lever i dag dukket opp? – Ja, er svaret etter en studie gjort på firfisler.
Sover du dårlig, øker risikoen for at huden din eldes raskere, mener forskere.
Pengene verden vil tape på at Arktis smelter kan tilsvare hele fjorårets verdensøkonomi, advarer forskere.
I nær framtid kan en enkel spyttprøve være nok til å avdekke alvorlige lidelser som kreft, diabetes og hjerte- og karsykdommer, mener svenske forskere.
Danskene blir dårligere og dårligere til å stave, og sosiale medier får skylda. Men norsk språkprofessor mener at språket dansk er hovedproblemet.
Stornesle, eller brennesle, har gjennom tidene blitt brukt i alt fra mat og drikke til folkemedisin og tekstiler, og den har nesten like høyt antioksidantnivå som blåbær.
Smørblomsten er et av våre mest vanlige ugress, men den kan også irritere huden og være farlig for storfé.
Hormonet oksytocin testes som et middel mot angst. Men ny forskning på mus antyder at stoffet også kan styrke vonde sosiale minner.
En mikroorganisme fra Trondheimsfjorden skal gi deg bedre beskyttelse mot hud- og føflekkreft.
En nyoppdaget gruppe virus er like store som noen bakterier, og forskere lurer på om virusene stammer fra en hittil ukjent livsform.
- X-kromosomet har et dobbeltliv, og spiller en rolle i menns reproduksjon, sier forskerne bak en ny studie.
Barnevernet tar ikke mistanker om overgrep mot barn nok på alvor der foreldrene er i konflikt, mener forsker.

Mennesker sover kortere og dårligere når det er fullmåne. Men det er ikke månelyset som har skylda.

Frykt for høyder er ikke medfødt, men dukker opp så snart barna begynner å bruke synet for å navigere i verden, ifølge go-kart-studie.
Det er lite helse å hente på å lete etter hjerteproblemer hos den generelle befolkningen, viser stor norsk undersøkelse.
Delfiner kan tiltale hverandre med plystrelyder, og svarer når de hører sitt eget plystrenavn - ikke helt ulikt mennesker.