Arkiv: april 2013

NTNU
Noen pratet i litt over en time, mens andre gikk ut døra bare etter 35 minutter. Og alle pasientene ruset seg mindre i hele to år etterpå.
Forskarar fann nytt insekt som er berre 250 mikrometer langt. – Vi er nær ved å oppdage dei aller minste insekta, seier forskar bak funnet.
UNDER RADAREN:  Verken hjernen eller DNA er alene. Gamle svar løser seg opp i nye gåter. Ser vi enden på vitenskapen?
Hvert år kastes over to millioner norske verpehøns som egentlig er fullgod mat.
Podcast:Ukas podcast handler om tinnitus, eller øresus, og hva som kan gjøres med det.
NTNU
Nærgående studier av brusk gir ny og nyttig viten om gikt. Det var en indisk kyllinggryte som ble starten på den nye forskningen.
Norges geologiske undersøkelse

Fra et steinbrudd i det gamle Hellas, via et romersk teater eller en villa i Kartago. Den har reist langt, marmorsøylen som endte på et gatehjørne i Bergen.

I vikingenes tusen år gamle fotefar får forskere muligheten til å studere kjente havområder på en uvanlig måte.
Se tre års solaktivitet korta ned til fire minutter.
Havet og brenningene forteller kråkebollebabyene når det er på tide å stifte bo.
Det krever enorme krefter for å lage selv et mikroskopisk sort hull, men det er lettere enn forskerne tidligere har trodd.
NTNU
Elbiler gir mer trafikk i trange bygater. Likevel føler elbileierne seg miljøvennlige.
Det globale klimaets endringer de siste 1400 årene er kartlagt. Forskningen viser blant annet at den lille istiden var et regionalt fenomen.
Nasjonal kompetansetjeneste for kvinnehelse
Kvinner som har fjernet livmoren kirurgisk, har nesten dobbelt så stor risiko for hjerte- og karsykdom senere i livet.
Europas genhistorie er kartlagt i ny rapport, den viser at DNA-et vårt plutselig forandra seg for 4500 år siden –Noe viktig skjedde, men vi vet ikke hva, sier ekspert.
Naturen kan være mer motstandsdyktig mot klimaendringer enn enkle modeller sier.
To ørsmå sandkorn frå meteorittar viste seg å vere frå ein supernovaeksplosjon som skjedde for milliardar av år sidan - før solsystemet vart danna.
I helsesektoren gjør teknologien dyptgripende endringer i arbeidet, ofte uten at ansattes innspill blir hørt.
Single unge menn bosatt i Oslo er de mest hasardiøse kokkene du kan støte på.
Når en ball kommer trillende mot deg, er det stor risiko for å skyte over mål hvis du sparker som du pleier.
Når vi ser en dyreliknende robot bli utsatt for vold aktiveres de samme områdene i hjernen som  når vi ser at andre mennesker har det vondt.
Å holde husdyr når barna er små, gir ikke astma i tidlig skolealder.
Høgskolen i Sørøst-Norge
Arven fra kolonitiden er forskjellen.
For mange jakt- og fisketurister har jakten på trofeer blitt viktigere enn jakten på mat. Det kan skape konflikter.
Grønnsaker og grovt brød til rekrutter endret spisevanene deres på sikt.

Kan studenter, skoleelever og ansatte leke seg til kunnskap? Ja, det tror forskerne bak tjenesten Kahoot!

Fossekallen legg færre egg med hannungar di større kulla er.
Våpen laget av haitenner forteller om endringer i økosystemet ved øygruppe i Stillehavet.
Hvordan oppstod den spesielle mayakulturen? Forskerne har kranglet over to teorier. Her kommer den tredje.
Alkymistenes utstyr og metoder får nytt liv i en trøndersk bakgård.