Arkiv: januar 2013

Å sveve over byen som supermann gjør noe med oss.
Universitetet i Oslo
I Slovakia er den store årlige pilegrimsferden til basilikaen i Šaštín både et religiøst ritual og en viktig del av nasjonsbyggingen.
Verden kan ha litt bedre tid på å unngå global temperaturstigning på over to grader.
Inntil en av fire unge fotballspillere i engelske eliteklubber har opplevd symptomer på utbrenthet.
Kommunene tar stadig oftere hånd om pasienter med alvorlige psykiske lidelser. Det er i tråd med samhandlingsreformen, men går ut over det forebyggende psykiske helsearbeidet.
Spesielle nevroner som gir gode følelser når pelsen blir strøket, er påvist hos laboratoriemus. Trolig finnes de også hos mennesker.
Ektepar hvor kona tar seg av tradisjonelle damejobber som vasking, matlaging og handling har oftere sex, viser en stor amerikansk undersøkelse.
Forskarar verda samarbeider om å samle kunnskap om hjernen. Norske forskarar medverkar med hjerneversjonen av Google Earth.
Universitetet i Oslo
Om fem til sju år er solcellene blitt mye billigere – og bare en tjuendedel så tjukke som dagens solceller. Trikset er å lure sollyset med mikrokuler.
Elever som leser dårlig på papir, leser enda dårligere på skjerm. Sterke elever klarer seg bedre i overgangen til digitale tekster.
Forsøk med moskusduft styrker teorien om at nesa sniffer seg fram med kvantefysikk.

Lance Armstrong har deltatt i og inspirert flere vitenskapelige studier. Så viser det seg at han dopet seg gjennom hele karrieren. Kan studiene da bli stående?

I 1901 eksploderte stjernen GK Persei. Eksplosjonen pågår fortsatt i en forrykende fart. Se video.
I Norge er det et krav om sterilisering for å få skifte kjønn juridisk. Forsker mener dette er brudd på menneskerettighetene og anbefaler at kravet skal oppheves.
Har du nokon gong lurt på korleis blekksprutar har sex? Det har forskarar lurt på lenge. Takka vere ein unik djupvass-sexvideo kan du no få eit glimt av den bisarre akta.
I science fiction-verden er «tractor beam» et høyteknologisk transportmiddel som ved hjelp av lys suger til seg objekter. Nå har forskere utviklet en miniatyrutgave - og den fungerer.
Avkomet frå rømt oppdrettslaks klarer seg betre om faren er villfisk.
UNDER RADAREN: En pensjonert månesimulator sender tankene baklengs ned i Vallis Pueritiae – barndommens dal.
Genforskerne er på sporet av hvordan kombinasjoner av enkeltgener styrer dyrs atferd.
Mange kvinner blir kvitt spiseforstyrrelsen for en lengre periode når de blir gravide. For andre er svangerskapet starten på problemene.
Det er første gang denne typen svulst er funnet i et menneske fra antikken. Forskerne sier det er et svært spesielt funn.
Podcast:I denne ukens podcast handler det om amerikanske forskere som advarer mot å spise slankepiller med orlistat.
Den lille billa kan orientere seg etter Melkeveien når den skal rulle gjødselballene sine til trygg grunn.
Hypnose kan lindre symptomene på en av verdens mest utbredte fordøyelsessykdommer.
Høgskolen i Hedmark
Fordøyelsen kan forklare hvordan ulver ble til hunder, og dermed menneskets beste venn.
– Og impulsive menneske multitasker aller mest.
Institutt for samfunnsforskning
Arbeidsbetingede stønader skal hjelpe folk fra trygd til lønnet arbeid. Ordningene virker, men de er dyre.
Dinosaur på 15 meter funnet i Spania hadde hjerne på størrelse med en tennisball.
Endringer i kvinners røykevaner har ført til mye større risiko for å dø av lungekreft eller kols enn for bare 20 år siden.
Noreg vil både framstå som verdsleiande miljønasjon og ei petroleumsmakt. Dette er ein vanskelig balansegang i forminga av nordområdepolitikken.