Arkiv: desember 2012

Her er artiklene som ble lest mest i året som gikk - om magesjuke, matfakta,  treningstips og revurdering av sykdommer.
Det nye luftfilteret bruker lite energi, og fjerner giftige gasser, støv og bakterier slik atmosfæren selv gjør det. Nå er filteret ute av laboratoriet, og renser industriutslipp.
Høgskolen i Nord-Trøndelag
Kommunehistorie kan ofte være traust og detaljorientert. Men Skedsmos historie er skildret med lyder, lukt og farger.
Jo mer komplisert trafikksituasjonen er, jo lenger tid bruker eldre førere på å reagere sammenlignet med yngre førere. Likevel gjør de ikke flere feil enn de yngre.
Høydepunkter, overraskelser og skuffelser - ekspertene oppsummerer astronomiåret 2012.
Dyreøyne, drager og sølvrev. Tre dyreforskere forteller om sin vei til forskningen.
Blir det Northug, Cologna eller Hellner? Johaug eller Kowalczyk? Ny forskning avdekker hva som avgjør prestasjonen i elitelangrenn.
Veterinærinstituttet
Forskere vil lage en lusevaksine som vender parasittens våpen mot seg selv. Målet er at lakseblodet som er parasittens brød, skal bli dens død.
UNDER RADAREN: Har livet tatt i bruk kvantemekanikk lenge før Max Planck forstod lysets natur? Kanskje, sier fysikere.
Higgsbosonet ble endelig funnet. Vi fikk vite at det meste av genomet vårt allikevel ikke er søppel og 2500 forskere boikottet et vitenskapelig forlag.
Vintersymbolet begynner som ørlite støv og damp, og ender som unike kunstverk. Se video som forklarer snøfnuggets tilblivelse.
Podcast:Denne ukens podcast handler om folks drikkevaner på vorspiel og hvordan innvandrere fra Sør-Asia takler norsk kosthold.
Podcast:Dagens podcast handler om den bittersøte lengselen etter det som en gang var, og hva slags dekketøy som gjør at du ikke spiser deg for stappmett på julemat.
Eit nytt program for språktrening tek omsyn til kva for morsmål du har – og kva for dialektområde du skal bu i.
Karbohydrater har vært ute i hardt vær de siste årene, men nå har kunnskapen økt og folk vet mer.
I mer enn tjue år har det rådd tvil om hva som skjedde med kroppen til Carin Göring, den svenske hustruen til nazitoppen Hermann Göring.
Dødsturistene jakter på skjønnheten i det grusomme. Meningen i det meningsløse. Og det evige i det forgangne.
Norsk Utenrikspolitisk Institutt
Forholdet mellom Norge og Storbritannia har dype historiske røtter og vi samarbeider tett. Likevel vies forholdet lite oppmerksomhet.
Tenåringer har økt risiko for selvmord hvis en forelder forsøker å ta livet sitt. Risikoen er størst de to første årene.
Flere hodeskaller med en svært usedvanlig hodeform er funnet i Mexico, og ligner mer på figurer fra en Alien-film enn mennesker.
Norge får spesialutsending for utdanning, forskning og teknologi ved ambassaden i Moskva.
Steinalderfolk behersket avansert byggekunst, viser mer enn 7000 år gamle arkeologiske funn.
Skulle du sett bedre, måtte du vært der. Nytt gigapiksel-bilde viser verdens høyeste fjell i verdens høyeste oppløsning.
Forskere som har undersøkt mumien av den egyptiske faraoen Ramses III hevder å kunne fastslå hvordan han døde.
Den vakre juleplanten kunne fått navnet spismegei. De avskrekkende piggene på bladene kommer i områder der sultne dyr vil ha noe å gumle på.

Lokal mat har mange kvaliteter som ikke så lett kan måles i kroner og øre.

Migrene stjeler mange gode dager. For at de som rammes, skal få det bedre, må noen ofre seg.
Smarttelefonen kan bli din beste slankekompis. Men du må allikvel spise sunt og trene for å bli kvitt julekiloene.
Astronomar har gjort funn av fem planetar rundt næraste sol-liknande stjerne, som ligg berre 12 lysår unna jorda.
En ny og sjelden type galakse er oppdaget. Fargen har gitt den navnet grønn bønne-galakser.