Arkiv: august 2012

Den lille jenta levde for minst 50 000 år siden og hadde brunt hår, brune øyne og brun hud. Denisovanerne er en utdødd mennesketype som vi inntil nå nesten ikke har visst noe om.
Stillesitting som følge av tv- og databruk kobles til negativ helseeffekt for barn som sliter med vekta. Atferdsterapi med hele familien kan fjerne kilo.
Norsk Polarinstitutt
Med overvåkningskamera blir hvalrossenes liggeplasser nøye studert av forskerne. En av hensiktene er å få vite om turisme påvirker den utrydningstruede arten.
Ved å studere molekylstrukturen i giftstoffet til kolerabakterien, er det mulig å finne et nytt botemiddel mot kolera.
Første nedtegnelse om menneskelig selvantenning er fra 1641: Polonus Vorstius drakk vin i sitt hjem i Milano, da han plutselig gikk opp i flammer. Røverhistorie? - Nei, det går faktisk an, sier biolog som mener han kan bevise det.
For første gang er sukker funnet i gassen rundt en stjerne som ligner på sola.
Politiske partier mister medlemmer i horder i hele Europa. I Norge har partiene mistet nesten 30 prosent av sine medlemmer siden 1980.
Høgskolen i Sørøst-Norge
Det er nær sammenheng mellom det engasjementet vi viser på jobben og i hvilken grad vi opplever at vi bestemmer selv, har sosial støtte og at det blir stilt krav til oss.
To midd og én flue funnet bevart i rav er 100 millioner år eldre enn nest eldste funn av leddyr i fossil harpiks.
Isen i Arktis har nådd ny smelterekord. Men forskere tror ikke folk skjønner hvor alvorlig det er.
De siste førti årene har soppsesongen blitt lengre, både i Norge og andre europeiske land. Det kan få konsekvenser for flere enn soppelskerne.
Fremtidige astronauter skal trene på å oppholde seg i rommet ved utforsking av dype grotter på Sardinia, og mens de er der nede skal de lete etter liv.
Nye sorter må til for at norske bær skal greie å forsyne industrien med råstoff. Jordbærsorten Polka feier inn, men gode avlinger er ikke nok til å overta tronen.
De siste årenes usedvanlig kalde vintre i Europa skyldes lav solaktivitet, konkluderer forskere i ny studie.
Hvis Danmark vil bevare et godt forhold til USA, kan de ikke beklage slavehandel i tidligere karibisk koloni, mener forsker.
Politiet mangler både utstyr og kunnskap om hvordan radikalisering og voldelig ekstremisme på internett kan forebygges og hindres, mener forsker.
Snabelstjernetåker og dansande nordlys i astronomisk fotokonkurranse.
Kreftforeningen
Høyt østrogennivå og ugunstig energibalanse kan gi økt brystkreftrisiko og redusert overlevelse etter brystkreft.
Nyankomne innvandrere er en helsemessig risikogruppe. Likevel svikter norske helsemyndigheter i å gi disse et likeverdig helsetilbud.
Selv om alt ligger til rette for at artister kan lage og selge sin egen musikk, vil aspirerende musikere fortsatt helst inn i trygge og tradisjonelle former.
Ved å spise riktig og trene hardt i verdensrommet kan astronauter forhindre at skjelettet brytes ned på lange romferder.
I 2050 trengs mange flere arbeidere i omsorgsyrker, og smartere og billigere måter å løse utfordringene på – uten at det går ut over kvaliteten.
Astronomer har nettopp funnet første bevis for at en planet har blitt spist opp av stjernen sin.
Vi avler fram nytteplanter og husdyr. Hvorfor er vi så redde for å avle folk? Og bør vi være redde?
For første gong kan du sjå heile nedstiginga til Curiosity i super biletkvalitet.
Folk som begynner å røyke cannabis tidlig har lavere IQ i 30-åra. Effekten er liten, men studien er solid, mener norsk rusforsker.
Når ingen veit kven mordaren er, tek plantehelse-ekspertane over granskinga. Dei er planteverda sitt CSI.
Podcast:En delfin kan motta elektriske impulser med nesa, og en liten ringorm kommer i storform på tur i verdensrommet. Ukas podcast handler om skapninger med overmenneskelige evner.
Flere kvinner enn menn har mange styreverv i norske allmennaksjeselskaper. Det viser en studie fra BI, som har sett på gjengangerne i norske styrerom.
Norsk genressurssenter tar imot sjeldne historiske planter.  Målet er at de skal leve videre i mange hager.