Arkiv: april 2012

Podcast:I denne ukens podcast snakker vi om hvordan tennene fungerer og hva som selger aviser.
UNDER RADAREN: Japaneren Akiyoshi Kitaoka har laget de roterende slangene. Hvorfor snurrer de? Hjernen gjør som Juster: Prøver å finne ut hva som er mot normalt.
Tryllekunstnarar og magikarar nyttar vår eigen hjerne for å lure oss. Avslører du korttrikset?
I perioden fra 3,8 til 1,8 milliarder år siden ble Jorda truffet av rundt 70 asteroider som var minst like store som den som utrydda dinosaurene.
Kvinnelige countrymusikere må innordne seg en strengt konservativ tradisjon, både hva tekster og utseende angår.
Endringer i hva vi spiser står bak verdens behov for mer dyrka mark. Økt forbruk av kjøtt i Asia krever mer åkerland.
Å bruke mer og mer oljepenger kan sammenlignes med å være strandet på en øde øy og finne masse gull, ifølge økonom.
Spredte ideen om jordbruk seg blant jegere og sankere stadig lenger nord i Europa? Eller flyttet det inn grupper av sørlige bønder som etablerte tradisjonen? Eldgammelt DNA peker mot det siste.
Overvåking av sykehusenes praksis er en viktig faktor for å nå målene om maksimum ventetid og pasientrettigheter.
Barn og unge som utviklet narkolepsi etter massevaksinasjonen mot svineinfluensa skal nå sikres et bedre tilbud i helsevesenet.
Norske kystkommuner er positive til mer fiskeoppdrett, men de er ikke fornøyde med hva lokalsamfunnene har fått av gevinsten. Forskere taler for en avgift til kommunene.
Veterinærinstituttet
Parasitten rød hønsemidd, som i verste fall kan gi salmonella, smitter mellom hønsegårdene og ikke fra villfuglpopulasjonene, som har vært en hypotese.
Høgskolen i Sørøst-Norge
I romanene Maskeblomstfamilien, Saabyes Cirkus og Bernhard Hvals forsnakkelser tar Lars Saabye Christensen masken i bruk for å fortelle om skjeve kjønn og skjeve kjernefamilier.
Breiviks oppførsel før 22. juli passer nesten nøyaktig med den typen atferd en gruppe forskere mener bør være i fokus når man skal identifisere hvem som kan utgjøre en trussel.
Hva utryddet mammuter og dinosaurer? Flom, kosmisk kollisjon eller ild fra jordas indre? Forskerne er ennå rykende uenige.
Adskillelsen fra Norge i 1814 har ikke fått mye oppmerksomhet i dansk historieskriving. Men tapet betydde mye for Danmarks utvikling mot demokrati.
Høgskolen i Sørøst-Norge
Læreverk i engelsk har gjennom tidene inneholdt mange sanger. Men de kunne vært brukt mye bedre til å utvikle elevenes språklige ferdigheter.

SPØR EN FORSKER: Mat kan ha illeluktende konsekvenser. Vi promper av kål og lukter av hvitløk. Asparges kan få urinen til å lukte fælt. Flere lesere ber om en forklaring.

Gymtimene tiltaler ikke danske jenter på grunnskolen. Det er nemlig for mye klassisk ballspill – og det er guttenes domene.
En av verdens ledende Stonehenge-forskere mener de 30 tonn tunge steinene i monumentet ble flyttet fra et helt annet sted.
Oppnådde 20 ganger lydens hastighet – 24 480 km/t - i ubemannet fartøy. Se video.
..ikke under akten, men under noe så uromantisk som en obduksjon. Funnet representerer det nyeste innspillet i en G-punktdebatt som til tider har gått hett.
Når luften kjennes varm og tett, forventer vi ofte at det skal begynne å regne. Denne sammenhengen kan også gjelde på solen.
Born i slektsfosterheimar ser i liten grad på seg sjølve som fosterborn.
Norske forskere har laget et nytt verktøy så du kan sjekke hvor vanskelig du har for å legge igjen jobben på kontoret. Test deg selv her!
Mangelen på gravitasjon gjør ISS idéell for fysikk-eksperimenter. Sjekk ut boblevideoen her.
Dansk forskning skal gjøre det mulig å kurere dødelige sykdommer i fremtiden. Defekter i cellens antenner gir ny kunnskap om utviklingen av fedme, kreft og diabetes.
Danske forskere viser at den første masseutryddelsen av dyrelivet på jorda skyldtes et massivt oksygentap.
Vi vet godt hva vi skal gjøre for å oppføre oss miljøvennlig, men det er langt mellom liv og lære. Vi gir myndighetene skylden for gapet.
Jusprofessor meiner Breiviksaka er eit eksempel på at juristane flyktar frå vurderingsansvaret sitt og kan gjere psykiatrane til nyttige idiotar.