Arkiv: mars 2012

Fossile beinrestar frå Etiopia viser at ein til no ukjend mennesketype levde i trea samtidig med at vår stammor Lucy gjekk på to bein.
Ny dansk forskning viser at rifter i skjeden er like vanlige etter et frivillig samleie som etter en voldtekt.
Politiske nyheter er vanskelige å forstå for mange, og TV-kanalenes egne ekspertkommentatorer gjør dem enda vanskeligere.
For første gang slår astronomer fast at planeter på Jordas størrelse er vanlige i beboelige soner rundt dvergstjerner i Melkeveien. Og det i flere titalls milliarder. – Det gjør ideen om reiser til eksoplaneter litt mindre umulig, sier astrofysiker.
Ikke fra magen, men fra svømmeblæra kommer de pinlige lydene fra sildefiskene.
Før var avisbransjen skrudd sammen for å lage papiraviser. I dag er bransjen bygget rundt bedrifter som formidler og koordinerer informasjon, nyheter og varer.
For nesten tre milliarder år siden hamret regndråper ut små kratre i ei flate av vulkansk aske. Nå kan de fossile avtrykkene kaste lys over et fortidsmysterium.
ANIMASJON: Jorda har til enhver tid minst to måner. Den ene fikk besøk av Neil Armstrong i 1969. Den andre besøker oss, gjør noen halsbrekkende hårnålssvinger, og forsvinner igjen.
Senter for psykoseforskning ved UiO mottar som ett av tre forskningssentre nå flere millioner kroner til arbeidet sitt.
Folk som oppfordrer til terrorisme eller sprer hat og rasistiske ytringer, kan straffes i Norge. – Vårt demokrati bør tåle ekstreme meninger, mener forsker.
Forskarar har funne at planetar kan bli slyngt ut frå sentrum av galaksen med enorm fart.
Hoppekrepsen kvalåta er en viktig figur i det arktiske økosystemet, men hvis temperaturen stiger i polhavet, kan den fortrenges av sin kusine raudåta.
Bakgrunn:Påsken er høysesong for blodig krim. Hva er det som gjør at vi blir så dratt mot ting vi egentlig frykter?
Møter med mikroorganismer i barndommen ser ut til å forebygge sykdommer som astma, MS og inflammatorisk tarmsykdom. Nå tror forskerne de kan være på sporet av hvorfor.
Brunskogsneglen foretrekker isbergsalat framfor brokkoli. Det har åttendeklassinger ved Holtan ungdomsskole i Horten funnet.
Arkeologene har funnet romersk «gullgruve» i Storbritannia. 30 000 mynter fra 270 e.Kr dukket opp under byggingen av nytt hotell i Bath.
Nå vakler siste argument for å holde seg unna det brune gull: Ny forskning antyder at folk som ofte spiser sjokolade er tynnere enn de som sjelden tyr til slike godsaker.

Overvektige kvinner har 60 prosent større risiko for å få kroniske smerter i korsryggen enn kvinner med normal vekt.  Blir befolkning tyngre, kan flere bli uføre, tror forsker.

Bølger og strøm påvirker hvor høy stortaren blir, men dyra som bor i tareskogsamfunnet bryr seg mest om hva slags alger de har rundt seg.
Truede dyrearter bør kanskje få en personlighetstest – personlighet er nemlig en forutsetning for å kunne tilpasse konserveringsarbeidet til den enkelte artens behov.
Foredrene våre fryktet at en gud ville stå for jordens undergang. I dag er vi redde for menneskeskapte virus, global oppvarming og atombomber – vitenskapens og teknologiens bakside.
Forskere har oppdaget en arvelig genetisk defekt som øker risikoen for kronisk obstruktiv lungesykdom (KOLS).
Flaksende fantasifigurer, tacocopteret, bjørnen fra verdensrommet: Verden vil lures, og internett vet hvordan.
Astronomene har oppdaget en helt ny type landformasjon på den røde planet, og kalt den opp etter øl.
Podcast:Bjørnar og Hanne snakker om sommertid, plantefett, hvordan man kan lage reservedeler til hjernen og om at det blir vanskeligere å finne gull.
Bruk av cannabis over lengre tid fører til arbeidsmotivasjonen synker. Men å eksperimentere som ung, er ikke nødvendigvis så farlig.
Virkestoffet ibuprofen i lette smertestillende tabletter reduserer forekomsten av akutt høydesyke, ifølge ny studie. Norsk ekspert vil ikke anbefale turister slik bruk.
Ikke elegant eller vakker, men hun ser troverdig ut, sier konservator og forsker Tone Olstad om middelalderskulpturen fra alterskapet.
Inntil nylig var det ikke nok å finne en ny planteart. Forskeren måtte også kunne nok latin til å beskrive veksten. Nå er reglene endelig forandret.
Mer enn fire av ti saker der politiansatte er tiltalt for straffbare forhold, startet med intern varsling.