Arkiv: februar 2012

Multimedia:

Fra lys til strøm – det høres enkelt ut, men forskere over hele verden strever med å gjøre solcellene billigere og mer effektive. Se hvordan de virker!

Kulturelt tilpasset treningsprogram er viktig for å redusere risikoen for livsstilssykdommer hos inaktive norsk-pakistanere.
Omfanget av uheldig legemiddelbruk hos eldre er så stort at det kan karakteriseres som en moderne epidemi, ifølge forsker.
Mennesker fra de øvre sosiale sjiktene har lettere for lyve, jukse, bryte trafikkreglene og ta for seg av fellesgodene, mener forskere.
Gener som man har trodd kan knyttes til intelligens, kan kanskje ikke det likevel – i hvert fall ikke hver for seg.
Et helt nytt råstoff kan redusere energiforbruket og utslippene ved produksjon av betong.
Eksperter i filosofi, psykologi og dyrs atferd ønsker støtte til en erklæring for delfiner og hvalers rettigheter.
NASA har oppdaga runde fotballmolekyl i fast form i verdsrommet for første gong. Den enorme mengda som er funne, svarar til volumet av 10 000 Mount Everest.
Når dyr blir stoppet ut kan de bevares for ettertiden i flere hundre år, og hele tiden se skremmende levende ut. Vi tar deg med på reisen som gir en skrott evig liv.

Gründere som har gode ideer innenfor bioteknologi, men mangler laboratorium å teste ut ideene i, kan nå leie seg plass i flunkende ny biolab i Tromsø.

Folk med dårlig selvtillit synes det er lettere å åpne seg på Facebook. Men de negative innleggene deres ødelegger ofte mulighetene for hyggelige tilbakemeldinger.
Funnet ved en tilfeldighet, egnet som vindusbelegg: Når sola skinner, blir stoffet mørkere. Men hvorfor? Det vet ennå ikke forskerne på Kjeller.
I sitrusfrukter som appelsiner og grapefrukt bidrar plantestoffene flavonoider til redusert risiko for slag, antyder studie.
De eldste kjente hestene i Nord-Amerika veide ikke mer enn drøye fem kilo. Så begynte de å krympe.
En ny bølge filmskapere ser ut til å bli fornøyde først når kinopublikummet føler avsky. Hvordan skal vi forstå det siste tiårets kunstfilmer?
Noen insekter har slett ikke tenkt å gjemme seg for bytteetere. De kler seg heller i karnevalsdrakt og hiver innpå med giftige planter.
Råstoffene finnes i store mengder, de er billige og miljøvennlige. Metallhydrider kan bli det neste gjennombruddet for solenergi.
Jo reddere du er, jo større virker edderkoppene.
Enkelte probiotika-bakterier klarer seg bedre på veien gjennom magen når de er tilsatt syrnede melkeprodukter.
En løs kabel kan ha vært årsaken til at partikler tilsynelatende gikk fortere enn lyset. – Absolutt ikke uventa, sier Bjørn Hallvard Samset.
Artsdatabanken
Biene har stor økologisk og økonomisk innvirkning på grunn av sin viktige rolle i bestøvning av planter. Nå har flere år med intens karlegging av den arbeidsomme arten gitt resultater: Så å si alle bieartene i Norge er kartlagt.
Tre nye satellitter som mest av alt ligner på store, mekaniske insekter skal gjøre den hittil mest nøyaktige kartleggingen av Jordas magnetfelt.
Norske barn mener personer med brun hudfarge i bildebøker kommer fra et annet land. Personer med hvit hudfarge oppfattes som norske – selv når det ikke er sånn.
Aldri før har Norge gitt så mye i bistand. Men bistandsmilliardene fører ikke til mer fred og bedre menneskerettigheter.
I oktober blir den første hamburgeren som er dyrka i et laboratorium servert. Pris? To millioner kroner. – Dette kunne vi også gjort hvis vi hadde penger til det, sier norsk ekspert.
Ventelistene for å få hjelp hos terapeut er lange, og mange kvier seg for å søke hjelp. Internett kan være løsningen for enkelte.
Hjertesviktpasienter har også redusert skjelettmuskelfunksjon, men muskulaturen er ikke mer begrensende for pasientene enn for friske personer.
Sentralbanksjefen vil endre handlingsregelen for bruk av oljepenger. NHH-professor synes ikke det er noen god idé.
Robotselen PARO roer ned rastløse demente i norsk eldreomsorg. Blir de lurt av japansk elektronikk i bakteriedrepende syntetpels?
Ledelse er noe av det farligste som finnes. Førsteamanuensis Jan Ketil Arnulf ved BI avdekker tre områder som kan gjøre ledelse farlig.