Arkiv: november 2011

Julebaksten kan faktisk få enda bedre form og utseende med margarin. Og; selv om du bruker all verdens smør kan baksten din bli helt, helt - elendig.
Nei, du kan ikke fly dit selv, men astronauter på romstasjonen kan gjennomføre eksperimentet ditt. Og du kan vinne astronauttrening og vektløshet.
DNA-strekkodane til alle verdas artar skal samlast inn i ein database. – Det er viktig å registrere det biologiske mangfaldet før det forsvinn, seier den norske koordinatoren.
Er det bedre å eksponere små barn for mat som kan gi allergi, i stedet for å skjerme podene fra allergener? Framtidas helseråd kan bli stikk motsatt av dagens.
Dei norske CO2-utsleppa tidoblast dersom forbruk av eksportert olje og gass blir tatt med i reknestykket.
Maten folk spiser i kantina, på restauranten eller gatekjøkkenet inneholder mer fett, salt og kalorier - og mindre vitaminer og mineraler.
Dyp søvn kan fungere som terapi. Hjernen har nemlig evnen til å utelukke følelser mens den bearbeider smertefulle inntrykk.
Hva blir resultatet dersom du setter en radiolog og to fiolinmakere til å studere mer enn 1000 CT-bilder?
Et protein som kan fremme helse og lengre liv hos honningbiene, kan også bidra til å løse store økonomiske utfordringer for oss mennesker.
Forskere jobber med å kapsle inn mineraler fra Dødehavet. Tilsatt i kremer, oljer og salver skal de lindre hudplager.
Programmet Manshow provoserte mange da det dukket opp på norske TV-skjermer i 2006. Fem år etter er Manshow-mannen blitt vanlig i medievirkeligheten.
Barn som begynner å spise fisk før de er ni måneder gamle halverer risikoen for å utvikle astma.
En ny metode kan gi billigere vannfiltre som lager drikkevann av forurenset grunnvann eller saltvann.
Klimagassen Co2 øker ikke temperaturen på jorda like drastisk som vi har trodd til nå, hevder amerikanske klimaforskere.
Unge kvinner fra familier med brystkreft, kan redusere egen kreftrisiko ved å begrense alkoholinntaket, eller rett og slett droppe alkoholen helt.
Etter Mubaraks fall ser Egypt nå nye miljøinitiativer, ifølge miljøforsker Sharif Elmusa.
Forskning ved Norsk Polarinstitutt i Tromsø får sterk kritikk i ny rapport. Instituttet kritiseres også for organisering og planlegging av forskningen.
NOVA
De fleste fylker gir tilbud om videregående opplæring til asylsøkerungdom, men det er store forskjeller.
Folk som er erfarne med meditasjon ser ut til å kunne skru av områder i hjernen som er knyttet til tankevandring og enkelte psykiatriske lidelser.
Det er ikke bare menneskedamer som vagger tungt under vekta av en nesten ferdig baby. Gravide delfiner strever også de siste ukene før fødselen.
Finske forskarar har funne at andefugleartar utset avreisa om hausten med opptil ein månad. Klimaendringar kan vere årsaka, meiner forskarane.
Norsk Polarinstitutt
Forskere har rekonstrert havisen i Arktis og konkluderer med at dagens havisutbredelse er rekordlav for de siste 1450 årene.
Et lag med avlusingsolje i overflaten på en oppdrettsmerd kan drepe lakselus dersom fisken hopper gjennom laget.
Noen gråseler flyr i flint av en ukjent bråkete gjenstand, mens andre ikke kunne brydd seg mindre, ifølge ny studie. Se forskernes selvideoer.
Noe av det vi har sett på som unikt for de første menneskene er egentlig apeoppførsel, mener forskere.
Høgskolen i Sørøst-Norge
Hvis du overlever en kreftbehandling, er det stor sannsynlighet for at du vil oppleve mye støtte på arbeidsplassen.
Stadig flere fisketuristene gir kystens befolkning nye muligheter, men også bekymringer for fiskeressursene.
En ny metode for produksjon av silisium til solcellepaneler kan redusere kostnader med rundt to tredeler.
Høgskolen i Sørøst-Norge
Det blåser en læringsvind over barnehage-Norge. Det fører til redusert oppmerksomhet om omsorg, mener barnehageforsker.
Forventningene til klimamøtet i Durban er lave. Verden er fremdeles i økonomisk krise, og kostbare klimatiltak er ikke noe mange har på toppen av ønskelisten.