Arkiv: oktober 2011

Hvordan ville du likt å legge ut på joggetur i supertykk vinterpels? Reinsdyra slenger ut tunga og omdirigerer blodstrømmen.
Nær seks millioner mennesker dør  av slag hvert år på verdensbasis. Mange slag kunne vært unngått, mener eksperter.
Er mer skolegang løsningen på et befolkningsproblem på jorda?
Steinalderfolk i Nord-Europa holdt fast på et kosthold basert på et stort innslag av jakt og fiske, selv etter at landbruket var godt etablert.
Tyrkia er et sentrum for jordskjelv, og millionbyen Istanbul kan bli hardt rammet, forteller dansk forsker.
Veterinærinstituttet
En ny bakterie er påvist hos fisk med gjellesykdom. Tidligere har man ment at klamydia-lignende bakterier var årsak til denne infeksjonen.
Bakgrunn:– Enhver spådom om hva som kommer til å skje med verdensøkonomien de neste månedene, er så vidt er verdt papiret den er skrevet på, sier økonomiprofessor Victor D. Norman.
Du trenger ikke være den smarteste på lesesalen for å få gode karakterer. Med en dose kunnskapshunger kommer du langt, ifølge en ny studie.
Ved hjelp av tombolaer, kakelodd og foreseggjorte håndarbeid har norske kvinner levert et vesentlig bidrag til oppbyggingen av velferdsstaten.
Schizofrene som hører stemmer inni hodet, er ikke oppmerksomme på vanlig tale. Hørselshallusinasjonene skaper støy i nervebanene.
Statens institutt for rusmiddelforskning – SIRUS
Røykere er svært skeptiske til mange av de foreslåtte begrensningene på hvor man kan røyke og hvor man kan kjøpe sigaretter.
Norsk institutt for naturforskning (NINA)
Gauper i Nord-Skandinavia har alle smakt reinkjøtt. Men de spiser det ikke like ofte.
Var neandertalerne de fødte fjellfolk? Korte legger kan ha kommet godt med.
NASA har nylig sluppet en rapport om framdriften mot det nye reiselivsmarkedet i rommet.
Folk med høyt blodtrykk kan halvere hyppigheten av infarkt og slag, ved å ta blodtrykksmedisin rett før de legger seg, ifølge studie. Norsk ekspert er skeptisk.
Hvis du ikke digger yoga, prøv trening med hovedvekt på vanlige tøyingsøvelser.
Skytesimulatoren kan hjelpe politistudenter til å oppfatte en kritisk situasjon. Personlighet og erfaring teller også for effekten av simulatortrening.
Fremmede arter er regnet som en av de største truslene mot økosystemer, planter og dyr på jorda. Sebramuslingen er for eksempel ikke særlig velkommen i Norge.
Medisiner som demper immunforsvaret viser seg å kunne hjelpe pasienter som opplever utmattelse.
Når byene vokser, forsvinner ofte kulturminner som kan ha stor betydning for byens innbyggere.
For første gang har forskere kunnet påvise at vanlig virusbehandling ved hjernekreft hos barn hemmer kreftsvulsten i å vokse.
Artsdatabanken
I løpet av to år har forskere i Artsprosjektet funnet 450 nye arter for Norge. Av disse er 100 også nye for vitenskapen.
Økt kunnskap om E. coli-bakterien, gjør at forskerne raskere finner ut hvilken gruppe av bakteriene som står bak sykdomsutbrudd.
Den første kjente supernova ble sett av kinesiske astronomer for to tusen år siden. Nå har romteleskoper avslørt den dramatiske forhistorien til stjerneeksplosjonen.
– Foreldre kan gjerne være mer fantasifulle og kreative når de velger navn til barna sine, mener språkforsker.
Gener fra de mystiske denisovanerne kan avsløre hvordan menneskene befolket Asia gjennom flere innvandringsbølger.
Psykopater bruker et mer rettferdiggjørende språk når de omtaler forbrytelsene sine, ifølge forskere som har analysert ulike morderes egne fortellinger.
Intelligensen er ikke så fastlagt som vi har trodd. Ny studie viser hvordan tenåringers IQ falt eller økte over fire år. Forskerne tror det kan skje voksne også.
Vi er mindre oppmerksomme på næringsinnholdet i maten enn vi liker å tro.
Norsk Utenrikspolitisk Institutt
En arbeidstaker i Kina skaper dobbelt så stor verdi som en i India. De to voksende stor-økonomiene er mer ulike enn vi kanskje tror.