Arkiv: juli 2011

Britisk ekspert har ikke sett spor av kontakt mellom terrorsiktede Anders Behring Breivik og den britiske høyreekstreme organisasjonen English Defence League.
Den 150 millioner år gamle archaeopteryx har lenge fått nyte statusen som verdens første fugl. Nå antyder et ferskt funn at den berømte urfuglen kanskje bare er nok en fjærkledd dinosaur.
Delfiner har evnen til å oppdage og bruke de svake elektriske feltene levende vesener sender ut til å jakte på mat. Dette er det eneste egentlige pattedyret vi vet om med denne sansen.
Årringer i trær kan mange steder være mer påvirket av gnafsende planteetere enn av temperatur. Vi bør ta med dette beregningene av fortidens klima, ifølge en norsk-skotsk studie.
Angrepene som har rystet Norge kan vekke til live grusomme minner for asylsøkere, flyktninger og andre med traumer i fortiden, advarer norsk ekspert.
Regnet faller mot planeten Saturn. Men det er ikke snakk om en skarve skur fra skyer over den digre kloden. Vannet kommer fra månen Enceladus.
Høyreekstrem terror slår til brått og uventet. Oslo og Utøya er nytt eksempel på angrep tilsynelatende ut av det blå med et stort antall drepte.
En amerikansk ekspert mener Anders Behring Breivik er av samme personlighetstype som Timothy McVeigh og Mohamed Atta, og advarer mot å tro på det han nå sier i avhør.
- Det er høy terskel for at en person blir vurdert som utilregnelig, sier Pål Grøndahl.
Forskere har funnet den største mengden vann som noen gang er observert i rommet. Men den kosmiske kilden ligger ufattelig langt borte.
Jo mindre du varierer maten, jo færre kalorier får du i deg. Men ikke kast rådet om å spise variert i søppelbøtta av den grunn.
Sjelden skilpaddeart bærer med seg spor fra de eldste sivilisasjonene i Mellom-Amerika i genene sine.
Vordende mødre som utsettes for ekstremt stress, ser ut til å endre sine barns gener slik at også de blir mer følsomme for stress.
Å være forelsket gir deg en lykkerus som kan sammenlignes med en narkotisk rus, men den er ikke så irrasjonell som mange vil ha det til.
Bikuber kan holde elefanter unna åkeren og redusere konflikter på landsbygda i Afrika.
For hver tiende centimeter du vokser, øker faren for kreft med nesten en femtedel. Hvorfor vet forskerne fortsatt ikke.
Selv når vi forsøker å kontrollere ansiktet for å slippe unna med løgn, slipper de små og avslørende tegnene ut.
Parasittvepsen Dinocampus coccinellae tvinger tilfeldige marihøner til å beskytte vepselarver mot bytteetere. Men vakttjenesten koster.
Et spøkelsesinsekt har formert seg uten sex i en million år. Det er det lengste en insektart har overlevd med slik reproduksjon.
Delfinpassere og biologer undrer seg over sjøpattedyrets bemerkelsesverdige evne til å hele seg selv etter haiangrep.
72 prosent av masterstudentene i Norge leverte masteroppgaven sin på normert tid i fjor. Stadig flere leverer i tide.
Er du på kveldstur i Tanzania, burde du følge godt med på månefasene. Hvis ikke risikerer du å bli løvemat.
Analyser av kloakk viser at Oslo-folk fortsatt drikker aller mest i helgene.
Forskere har testet hvordan en full middelalderrustning påvirker de fysiske prestasjonene. Kanskje ikke så rart at franskmennene tapte slaget ved Agincourt, spekulerer de.
Norsk Romsenter
24 studenter fra hele verden deltok på European Space Camp på Andøya Rakettskytefelt. I år ble campen arrangert for femtende gang.
Slanking kombinert med rådgivning for å forbedre eget selvbildet gjorde at slankerne gikk mer ned i vekt.
Forskere har gjenopplivet den eldste overlevende stemmen fra en snakkende dukke – spilt inn i USA i 1888.
For første gang har et adenovirus, som blant annet kan forårsake lungebetennelse, beveget seg mellom menneske og ape. Men hvem hadde det først?
For første gang er en romsonde i bane rundt et objekt i asteroidebeltet.
En britisk lege mener rådet om å drikke åtte glass vann om dagen er et triks for å folk til å kjøpe mer flaskevann, og får støtte av norsk professor i samfunnsmedisin.