Arkiv: juni 2011

Ifølge ny rapport er det registrert rundt 41 000 arter i Norge. Men rapporten anslår at det finnes ytterligere 14 000 arter her i landet. Det er bare ingen som har registrert dem.

Er du ung og har mye vondt i hode, skulder, kne eller tå? Da er du én av mange.

EU må etterligne Norges fiskeriforvaltning for å sikre bedre og bærekraftig fiske i Nordsjøen, mener britiske forskere.
Nå kan du finne ut hva ulike arter heter på alle europeiske språk gjennom søk i en ny portal. Kjekt å ha på ferie og et godt verktøy for forskere.
En tredel av dinosaurartene vi har i dag er ikke ekte, sier amerikansk paleontolog. Nei, vi undervurderer antallet arter, mener en annen.
Standard Norge
Melken i en kaffe latte produserer betydelig mer CO2-ekvivalenter enn kokende vann. Men hvordan skal vi forbrukere vite det?
Klimaforsker Rasmus Benestad ved Meteorologisk institutt inviterer sine meningsmotstandere i Klimarealistene til en serie dialogmøter utover høsten.
Hva påvirker valgene dine når du handler mat? Sunne holdninger endrer ikke nødvendigvis dårlige vaner, viser ny forskning.
Ei ubrukeleg flintøks og andre uferdige og forkasta produkt kan fortelje arkeologane mykje om livet til steinalderbarna.
Apatosaurusen og de andre langhalsene kan ha hatt sitt eget nedkjølingssystem for å takle den forhistoriske heten.
Går det an å lage enorme naturkatastrofer? Jørn & Bjørn diskuterer mulighetene for å få fart på jordas undergang.
– Den norske skolen må forstå at evnerike barn er en ressurs. De er ingen elite, men en gruppe som kan få problemer dersom de ikke får støtte til å utnytte sitt potensial, mener norsk forsker.
En australsk vaksine under utprøving gir håp om at cøliakere om få år kan spise glutenholdig mat. Norske forskere har stor tro på vaksinen.
Løping og veiving om hverandre, over diverse hindringer. Nei, vi snakker ikke om elleville nordmenn på svensk harryhandel, men om fugler - som også er ute etter å spare noe.
Institutt for samfunnsforskning
Ungdom mellom 16 og 18 år mer aktive i frivillig sektor enn eldre ungdom.
Fikk du din første menstruasjon før du fylte 12 år? Da er risikoen for at du plages av hodepine og migrene atskillig større enn for andre kvinner.
Høgskolen i Gjøvik
Et bildeverktøy som hermer etter synssystemets egenskaper gjør at vi får bedre og mer realistiske bilder.
Norges geologiske undersøkelse
Den norske bergindustrien omsatte i fjor mineralske råstoffer for hele 10,8 milliarder kroner.
Har du noen gang lurt på hvor astronautene på romstasjonen gjør av avfallet sitt? Denne uka ble de kvitt 1,2 tonn med søppelposer.
Mennesker kan ha en skjult evne til å sanse magnetfelt, takket være et molekyl i netthinnen.
1800 år gammel gravstein avslører likhetene mellom gladiatorkamp og fotball - dommeren kan lett få skylda når det butter imot.
Nå kan homofile gifte seg i alle de nordiske landene. Men også internt i homobevegelsen var det lenge motstand mot ekteskapsordninger for to av samme kjønn.
Det er lett å trå feil i sosiale medier. Tenk over disse fem dilemmaene og bli en bedre Facebook-bruker.
Vi mennesker kan måpe av fuglers fabelaktige farger, men vårt synsinntrykk er ingenting mot hva fuglene selv kan se.
Forurensningen av Oslofjorden er betydelig redusert fra den var på sitt verste på 1970-tallet. Effekter av miljøgifter er redusert, og både reker og torsk trives bedre.
Bakgrunn:I dag åpner Dronning Sonja et storstilt monument over nesten hundre trollfolk som ble brent på bål i Finnmark på 1600-tallet.
Universitetet i Agder
Regionrådene i Norge fungerer som politiske tilleggsarenaer for lokalpolitikere.
Samer opplever ti ganger mer diskriminering enn etniske nordmenn. Dette kan føre til høyt psykisk stressnivå, depresjoner og angst.
En ny undersøkelse viser at over halvparten av alle oppvaskmaskiner ser ut til å være invadert av sopp.
I noen perioder i jordens historie har temperaturen endret seg med opp til 10 grader i løpet av få tiår. Slike endringer er direkte knyttet til istider, og ikke til CO2.