Arkiv: mai 2011

Hvis du forstår hvordan fettet forbrennes, kan du legge opp treningen slik at du får et mest mulig fett utbytte. I denne saken fra 2011 får du eksperttipsene.

Var det utplyndringen av Amerika som gjorde at Europas rikeste land – Spania – ble fattig? Sølvmynter kan nå fortelle sin del av historien.
Når agurker og salat kommer i kontakt med avføring fra dyr, kan de bli infisert med E. coli. Det kan skje via vann, gjødsel eller feilaktig håndtering.
Framtidas arkeologer gjør funn uten å stikke en spade i jorda. Med kommersielt tilgjengelige satellittbilder i stadig høyere oppløsning, blir gravingen mer fokusert.
En utbredt behandling for alvorlig infeksjon hos barn viste seg å øke dødsrisikoen da den ble testet på afrikanske barn. Behandlingen brukes også i Norge.
Arkeologi med satellitt gjør det lettere å finne ut hvor og hvordan de gamle egypterne faktisk levde, ikke bare hvor de la sine mektige og rike når de døde.
I India kan det ha vært utført inntil seks millioner selektive aborter av jenter det siste tiåret. Flere jentefostre blir abortert, særlig når familien har en datter fra før.
Spør en forsker:SPØR EN FORSKER: Du løper hver dag på tredemølla, og etter en stund ser du at både magen og lårene har blitt mindre. Hva skjer når man forbrenner fett under trening?
Går det an å lage en hjerne som tenker bedre enn vår egen? Jørn Hurum og Bjørn Samset prøver å finne svar i fjerde episode av Jørn & Bjørn.
Nett-TV:Åtferdsbiolog Anders Fernø meiner all fisk kan lære. Sjå video!
Når vi brenner biomasse, tar det mellom ett og 100 år før CO2-utslippene er tatt opp av skogen igjen. I mellomtiden bidrar utslippene til global oppvarming.
En dose D-vitamin gjør sædceller mer bevegelige. Det viser ny dansk forskning.
Belgiske hjerneforskere har utviklet en ny metode til å avsløre om en tilsynelatende vegetativ pasient virkelig er tapt fra omverdenen.
Bakgrunn:Ifølge myten sank den mektige øystaten Atlantis i havet over natten. Men eksisterte virkelig Atlantis? Danske forskere er uenige.
Arbeid og kontakt med husdyr kan øke troen på egen mestring og redusere depresjoner.
Kan melkesyrebakterier i tarmen påvirke om man blir overvektig? Svenske forskere har sett tendensen i rotteforsøk.
Under eit torskelarvetokt i Nordland fekk forskarane fire kveitelarver i håven. Berre 59 kveitelarver er funnen på verdsbasis tidlegare.
Kreftforeningen
En potensiell ny medisin hindrer sukkerforbrenningen i prostatakreftceller og skaper nytt håp for behandling av sykdommen.
– Stadig nye krav om evaluering, målinger og kvalitetssikring gir ikke nødvendigvis bedre skole, hevder BI-forsker.
Hanner blir helst drektige med flere hunner på en gang. Nålefiskene har mange hemmeligheter på lager.
Marsroveren Spirit er nå overlatt til seg selv på den røde planeten. I 10 måneder har vennene hennes ved NASA prøvd å få kontakt. Denne uka gjorde de det siste forsøket.
Høgskolen i Oslo
81 prosent av rektorene i Vest-Agder ønsker at skolen fortsatt skal bygge på kristne verdier. I Oslo er bare 41 prosent av samme oppfatning.
Mobil som lader uten ledning? Ja, det er mulig. Energien kan sendes trådløst med nye materialer.
Høgskolen i Oslo
20 år har gått siden India liberaliserte økonomien. Den økonomiske veksten har vært enorm – men den har blitt ekstremt skjevt fordelt.
Institutt for samfunnsforskning
Inkluderingen av innvandrere i Bergens sosiale fellesskap treffer bare utvalgte grupper.
Nå nytter det ikke å smile søtt og spille dum lenger: Ettåringer har nemlig sunn fornuft, ifølge studie.
Hjerneceller dyrket i laboratorier kan gi ny kur mot hjerneskader.
12 000 år gamle spor av gruvevirksomhet er funnet i det nordlige Chile. Her hentet de første amerikanerne fargestoff til kroppsmaling.
Barn lærer sine første ord gjennom aha-opplevelser, snarere enn pekebok-virksomhet, mener språkforskere.
Internasjonale lover skal sikre at utviklingsland kan bevare sin unike planterikdom. Men lovene fungerer ikke etter hensikten.