Arkiv: september 2010

Stonehenge kan ha vært bronsealderens største turistmål. Funn viser besøkende fra Middelhavet.
- Vi kan ikke sitte å se på at plantearter forsvinner. Planter er selve grunnlaget for alt liv på jorden, sier professor.
Angst, depresjonar, søvnproblem og ryggplager. Ny forsking viser at dårleg fungerande mellommenneskelege forhold kan ha skulda for ei rekke helseplager.
Forskere har laget kunstige blader som samler solenergi omtrent som planter. Målet er å lage billige og bøyelige solceller.
Ny teknologi gjør det mulig å zoome i lyd på samme måte som man zoomer i bilder.
Kilimanjaros isdekke har minket med 85 prosent på 100 år, tror forskerne. Men fjellets krympende hvite hatt kan ikke bare forklares med klimaendringer, antyder ny studie.
Hvis et lyssignal viser grønt 364 dager i året, og rødt signal kun én eneste dag, ville du oppfattet akkurat det?
Nyheten om at FN utnevnte representant for Jorden i tilfelle møte med romvesener har gått verden over. Hos oss i går- via NRK og Sunday Times. Men det var bare tull.
Sammenhengen mellom virus og fedme kan være påvist, mener amerikanske forskere i en ny undersøkelse.
Forskere tar i bruk lysspredningen fra laserstråler for å se under huden og oppdage sykdommer.
Hvis du trodde marinbiologisk forskning ikke kunne være hysterisk morsomt tok du grundig feil.
Å lese greenen er avgjørende for golfspillere som skal putte, mens teknikk har mindre betydning.
Er du høy, vil du bli gammel ørlitt raskere enn om du er kortvokst. Det viser tester av Einsteins relativitetsteori. Vi snakker milliarddeler av et sekund.

Lørdag gikk et dødelig snøskred på Svalbard. Her kan du lese hvordan skredfaren på Svalbard oppstår og når faren er størst.

Smell, røyk og litt skvettent publikum: det var 1200 interesserte ungdommer til stede under sjarmoffensiven Researchers Night ved NTNU, fredag.
Klimakrisen kan synes uoverkommelig, men siden 1970-tallet har vi faktisk løst noen av våre største miljøutfordringer.
Mobiltelefonen ble født på radiobølgene i det rockende 1950-tallet. Nå kan mobilen dø ut, og gjenfødes som noe annet – og mye mer.
International Research Institute of Stavanger (IRIS)
Statistisk har innvandrarar høg risiko for å verte involverte i trafikkulukker. Låg økonomisk status er ei viktig, men til dels oversett forklaring, meiner forskargruppe frå IRIS.
NASA har laga ein ny Mars-rover som skal køyre rundt på planeten ved hjelp av nedbrytbar plutonium.

Etter siste istid kom ein immigrant til Noreg – ein liten mose. Arten er utrydda, men har klart seg i Nord-Trøndelag. Så lenge det varer.

Kampen om fossilet Ida ruller videre. Jørn Hurum og kolleger mener nå å vise definitivt at Ida passer inn på menneskets stamtre. Kritikerne er langt fra overbevist.
Tyske forskere har bekreftet en eldgammel mistanke. Europeisk brun hare har reproduktive superevner. - Veldig spesielt, mener norsk forsker.
Norsk Romsenter
Europas romfartsorganisasjon skal lande en robot på månens steinete og kraterfylte sydpol i 2018.
Lagunetåka er ei kosmisk kuvøse. Stjerner blir fødde her - og kanskje blir det danna planetar og solsystem.
Hun betegnes som en av Norges fremste matematikere. Nå advarer hun mot tendensen til at flere menn enn kvinner blir ansatt i forskningsstillinger ved universitetene.
Vinneren av Forskningsrådets formidlingspris 2010 er redaksjonen i forskning.no. En glad og stolt redaktør Nina Kristiansen fikk overrakt prisen i Bergen i dag.
– Det er eit kunstig skilje mellom kunst og vitskap. Idear frå kunsten kan også koma til nytte i forsking, seier Alexander Refsum Jensenius.
Litteraturviter har i flere år ment at Treholt-saken er et opplagt justismord, og at et av problemene er manglende retorisk kompetanse i rettssystemet.
Både funnstedet og størrelsen antyder skip på størrelse med Osebergskipet og Gokstadskipet.
Mens bitter saus forandrer laksesmaken mest, blir fiskeoljesmaken nesten borte når laksen blir servert sammen med en salt saus.