Arkiv: juli 2010

En hund på matraid vil være så stille som mulig – dersom den tror du ikke ser på. Ny studie gir enda en indikasjon på at hundene har større mentale evner enn vi tror.
En ny studie viser at mengden plankton i havet har sunket drastisk de siste 60 årene. Stadig varmere hav får skylda.
Dagens opplæringstilbod til born med utviklingshemming har for lite rom for individuelle forståingar og tilpassingar, viser doktorgradsarbeid.
Festivalen Love Parade skal legges ned etter at 19 personer omkom sist helg. Nedleggelsen er en overreaksjon, mener professor Reidar Mykletun.
- Det ligger i festivalers natur at deltakere snur opp ned på tilvante forestillinger og væremåter, sier professor Reidar Mykletun.

Ny studie tyder på at frosker lærte seg å hoppe før de lærte seg å lande. Det gir særdeles uelegante utslag for primitive nålevende frosker.

Overvektige er skeptiske til kommersielle slankekurer, og støtter heller programmer som fokuserer på å forandre livsstilen, om de selv får velge.
I Burundi og Nepal har kvinners politiske representasjon gått fra nær null til over 30 prosent takket være kvotering. Likevel har kvinnene fortsatt liten politisk innflytelse.
Forskere mener Botox kan gjøre deg gladere, fordi du mister evnen til å lage triste og sinte grimaser.
De svenske arkeologene måtte le da de i forrige uke fant noe som ligner på en 6000 år gammel dildo. - Den reiser spørsmål om seksualitet i dette samfunnet, sier arkeolog Göran Gruber.
For murmeldyret betyr varmere klima et fetere liv med flere unger.
Også datamaskiner sliter med språkvansker. I fremtiden vil de kommunisere så bra at de ikke bare snakker sammen, men også resonnerer for oss mennesker.
Samarbeidsorganisasjonen European Science Foundation har lagt frem nye etiske retningslinjer for forskning.
En ny bok gir råd om hvordan EU skal komme seg ut av den økonomiske krisen. Men forfatterne selv har liten tro på at de blir fulgt.
Ketil Solvik-Olsen (Frp) synes det er uhørt at Polarinstituttets padletur til Nordpolen finansieres med offentlige midler. Erik Solheim (SV) er uenig.

For første gang kan forskere forklare hvordan torvmosen kan skyte sporene sine så høyt opp i lufta. Hemmeligheten er virvelstrømmer.

Forskerne kan se forskjell på et mareritt og en flydrøm i din hjerne. Men kan det noen gang bli mulig for andre å trekke nøyaktig informasjon fra drømmene dine?
Gladmatfestivalen i Stavanger og Ekstremsportveko på Voss er kroneksempler på vellykkede festivaler.
Agurkprodusenter i Rygge i Østfold har slitt med angrep av bladskimmel. Feller som fanger soppsporer gjør det mulig å sprøyte før angrepet er skikkelig i gang, og årets avlinger virker lovende.
Norske kvinner som giftar seg med yngre, utanlandske menn vert i større grad mistenkjeleggjort enn norske menn som giftar seg med unge, utanlandske kvinner.
Forskerne har lett og lett, og var redd den lille primaten var tapt for evigheten. Det var før den kom tuslende ut på en grein, og måtte smile til kamera for første gang.
I Europa kobles de nasjonale forvaltningene stadig mer sammen med EUs forvaltningsapparat, mener EU-forsker.
En nyoppdaget grav fra mayakulturen i Guatemala inneholder det som sannsynligvis er en 1600 år gammel konge.
En studie av nesten 500 pattedyr viser at jo større hjernen er, jo lengre er livet.
Universitetssenteret på Svalbard (UNIS)
Mindre havis i Arktis kan skiple samspillet mellom små marine arter og skape problemer i hele næringskjeden. Norske forskere har studert Rijpfjorden på Svalbard.
…70, 80, 90, 100? En DNA-analyse kan fortelle om du har gode eller dårlige sjanser for å kunne feire din 100-års fødselsdag.
Hvis babyer får kumelksprotein i de første ukene av livet, utvikler de færreste melkeallergi, viser ny forskning.

En liten afrikansk fisk holder pusten om dagen og gjemmer seg blant brennmaneter om natten. Forskere har funnet ut hvordan den greier det.

Norge samarbeider med Bangladesh og Mosambik for å utdanne petroleumsingeniører i Asia og Afrika.
Hvis mødre drikker et glass Biola daglig, spares mange barn for eksem.