Arkiv: juni 2010

Universitetet i Oslo
I 2004 fant utgravningsgruppen utrolig nok ni skjeletter, inkludert et stort komplett ichthyosaur kranium.
Universitetet i Oslo
De første pliosaurfunnene på Svalbard ble oppdaget for over hundre år siden. Allikevel har svært få utgravninger funnet sted på Svalbard frem til 2001. Det fant forskere restene etter et marint reptil i svartskiferen i Slottsmøyaleddet.
Universitetet i Oslo
Bakgrunn:Ichthyosaurene var krypdyr med delfinlignende kropp som levde i havet i trias-, jura- og krittperioden. De kalles også fiskeøgler.
Universitetet i Oslo
Bakgrunn:Plesiosaurene var en gruppe marinereptiler som utviklet seg fra landlevende krypdyr i triasperioden for rundt 210 millioner år siden. Plesiosaurer kan også kalles svaneøgler.
Universitetet i Oslo
Bakgrunn:Da BBC TV-serien Walking with Dinosaurs ble lansert, var Liopleurodon ferox en av hovedattraksjonene. Et fryktinngydende rovdyr på 25 meter og 150 tonn! Et dyr som fikk T. rex til å se ut som en kattunge.  Problemet var at Liopleurodon ferox ikke var 25 meter lang, og veide heller ikke 150 tonn.
Universitetet i Oslo
Bakgrunn:For rundt 170 millioner år siden utviklet pliosaurene seg og overtok havet etter fiskeøglene som hadde vært dominerende i tiden før.
Vinnersjansene øker når spillere jubler med begge hendene over hodet etter scoring i straffesparkkonkurranser, viser studie. VM-kvartfinalene er rett rundt hjørnet...
Forskningen kan undergrave egen troverdighet om ikke ytringsfriheten for forskere tas på alvor, advarer forsker og tillitsvalgt Stig S. Gezelius. Instituttsektoren er mest sårbar.
Klima, helse, Midtøsten, naturvern – forskningsfelt, men også temaer på den politiske agendaen. Forskere – kunnskapsprodusenter, men også engasjerte privatpersoner. Hvor går grensene?
Hvor frie er forskere til å ytre seg – og om hva? Akademisk frihet er høyt verdsatt, men blir faglige uenigheter avgjort bak lukkede dører?
Landbruksforsker Svenn Arne Lie hisset på seg landbruksbyråkratiet og skapte en opphetet debatt om forskernes ytringsfrihet.
Data fra romsonden Venus Express utelukker ikke en kort fase med levelige temperaturer og hav der liv kunne oppstå.
Det vi lærer mest av, er å utføre praktiske arbeidsoppgaver og samarbeide med kolleger. Formell utdanning og kurs betyr mindre, viser ny studie fra BI.
Føflekkreft ble sett på som nærmest umulig å kurere, men nå er det gjort noen forbløffende gjennombrudd, ifølge kreftgenforsker Paul Meltzer.
Kan daglig kaffedrikking bidra til å beskytte oss mot ulike former for kreft? Nytt forskningsarbeid styrker oppfatningen om en forbindelse.
Rytmen i house-musikk fører lett til hodenikking, tramping og vertikale bevegelser med overkroppen, ifølge ny doktoravhandling.
To europeiske satellitter skal lage en 3D-høydemodell av jordoverflaten med en nøyaktighet på to meter. Dette er mye bedre enn den forrige kartleggingen fra romferga.
Det er på tide å luke ut politisk agenda og moralsk panikk fra forskningen på effekten av medievold, mener norske og internasjonale forskere.
Hva skjer med forskningsformidlingen etter tv-serien «Hjernevask»? Blir forskere mer redde for å stille opp i mediene? Og blir forskningsjournalistene tøffere?
Foreldre flest blir ofte advart om at dataspill kan skade avkommet. Men ny forskning antyder at dette bare gjelder en helt spesiell gruppe unge.
Statistisk sentralbyrå
Selv om både boligprisene og husleienivået har økt betraktelig siden 2001, bruker vi ikke noe særlig mer av inntekten vår på boutgifter enn det vi gjorde den gang.
– Det er ofte stor mistillit mellom FN og frivillige organisasjoner på den ene siden og landets myndigheter på den andre, sier forsker Bjørn Ivar Kruke.
Nylig har Russland kuttet gassleveransene til Hviterussland på grunn av manglende betaling. Forsker Arild Moe mener Russland nå signaliserer at de definitivt ikke vil subsidiere sine naboland lenger.
Framsenteret
Ikke akkurat verdens mest sjarmerende skapning. Likevel søker forskere nærkontakt med ørneungen for å måle miljøgifter. Da trenger de fjær.
Høgskolen i Oslo
Det blir mer kvalitet, men også mer billig, dårlig og ekstremt kommersiell journalistikk i nettavisene.
Kreftforeningen
Bakgrunn:Etter lang tids forskning på p53-proteinet, som gjør at friske celler forblir friske, har kreftforskerne begynt å teste ut kunnskapen i praksis. Det gir nye våpen mot kreft.
Burot utgjør et helseproblem for om lag 200 000 mennesker som er allergiske mot burotpollen. Lokal bekjempelse kan imidlertid redusere allergiproblemene betydelig.
Det er lettere å glede trofaste hotellgjester enn tilfeldige overnattingsgjester. – Hotellene bør ta bedre vare på sine beste kunder, anbefaler Line Lervik Olsen ved BI.
Førskolebarn som har faste leggerutiner, gjør det bedre på tester med språk og tall, ifølge studie. - Begynn tidlig med å etablere gode søvnvaner, sier forsker.

Adferd kan brukes som indikator på stress og velferd hos fisk. Med automatisk bildeanalyse kan det bli mulig å overvåke og tolke fiskens adferd kontinuerlig.