Arkiv: mars 2010

Her er forskning.nos påskequiz - en klassiker til glede for nye lesere. Svar riktig på alle tjue spørsmål og klekk ut påske-egget!
En stor dag for partikkelfysikken: Protonkollisjoner med historisk høy energi er utført, registrert - og avbildet.
Franske og italienske forskere har kartlagt genomet til den sorte Périgord-trøffelen og  funnet ut at den eksklusive soppen har sex.
Her ser du klippeblåvinge, en av tolv arter som har prioritet i forslaget til nye forskrifter i naturmangfoldloven. Nå er forskriftene sendt på høring.
Finansmarkedsfondet

Hva har fiske på Newfoundland, reindrift på Finnmarksvidda og landbruk i Nepal til felles? Se filmen om en av Nobelprisene i økonomi.

Porsjonene i malerier av Jesu siste måltid er ifølge ny amerikansk forskning blitt større i løpet av de siste 1000 årene. Men dansk mathistoriker er uenig.

Mørkristet kaffe inneholder et stoff som reduserer syreproduksjonen i magen. Jo lengre kaffebønnene er ristet, jo mer magevennlig er kaffen.

Ny undersøkelse viser at delfiner blir stresset av turistbåter og svømmende turister. På lengre sikt kan det skremme vekk delfinene.
Du lærte deg navnet Sjtokman og kan like gjerne lære deg navnet Jamal med det samme. Jamal-halvøya i Vest-Sibir blir en nøkkel til energisikkerhet i Europa.
Seks personer skal bo isolert i containere i nær halvannet år mens de undersøkes etter alle kunstens regler. Snart starter eksperimentet Mars500.
Verdens fysikere er på oppdagelsesferd i ukjent terreng: I dag gjøres de første forsøkene på kollisjoner ved 3,5 ganger høyere energi enn noen tidligere maskin.
Personer som bruker cannabis, blir ofte sett på som ofre og misbrukere. Det provoserer sosialantropolog Flore Singer Åslid.
Over halvparten av norske leger feilvurderer kostnadene ved en type MR-undersøkelse. Dette kan føre til at nyttige tiltak ikke blir prioritert, ifølge en ny studie.
Da Wencke Fugelli Mühleisen ble bedt om å delta i Harald Eias program Hjernevask, takket hun nei.
Forskeren forteller:Gjør vi ikke noe, forårsaker vi de virkelig store klimaproblemene, mener Eyvind Aker. Han forsker på CO2-fangst og lagring og forteller her om sitt arbeid.
Eiliv Larsen ved NGU har i 15 år samarbeidet med russiske forskere. Nå må han gi opp etter spion-anklage. Også andre forskere møter problemer.
Tyske forskere har studert beinrester fra en over 30 000 år gammel barnefinger fra Sibir. Den inneholder arvemateriale som kan være fra en hittil ukjent menneskeart.
Funn av et hoftebein i Australia dokumenterer at  tyrannosaurer også eksisterte på den sørlige halvkule, ifølge forskerteam.
Norske hytter blir stadig større og med flere fasiliteter. Hvilke konsekvenser har dette for miljøet og hvorfor er nordmenn så opptatt av hytteliv?
Mammografiscreening har ikke ført til færre brystkreftdødsfall blant danske kvinner, viser ny forskning. Derimot kan undersøkelsene gi skadevirkninger.
Hvorfor er kreft i magesekken mye dødeligere i Costa Rica enn i Bergen? Jakten på svaret avslørte både celler som skifter parti, og en bakterie som trives der det er surt.
Hva om puberteten er til for å gjøre den mentale forskjellen på kjønnene mindre, parallelt med at vi blir fysisk ulike og kjønnsmodne? En ny studie av sauer antyder dette.
Japansk studie viser at store deler av issmeltingen i Arktis skyldes vind. Det sår tvil om vi virkelig har nådd vippepunktet for menneskeskapte klimaendringer.
Mikroorganismer som lager klimagassen metan, finnes i reinens fordøyelsessystem. Små mengder av metan kan føre til større global oppvarming enn store mengder CO2.
Forskere har funnet en ny bakterie som kan gi svaret på hvorfor rein kan spise lav som er giftig for mennesker og andre dyr.
Mer enn hver tredje nordmann ser på friluftsliv som sin viktigste fritidsaktivitet. Ungdom velger stadig mer actionpregede aktiviteter.
Denne amerikanske professoren har preget moderne matematikk i 60 år. En rekke sentrale matematiske ideer og konstruksjoner bærer hans navn. Nå tildeles han Abelprisen 2010.
Større avstand kan paradoksalt nok skape større nærhet. Det viser en studie om oppfølging av rusavhengige via SMS.
Siden de første sivilisasjoner har mennesket hatt matematikk. Likevel gikk det flere tusen år før vi klarte å forestille oss tallet 0.
Kvinner og menn i begynnelsen av førtiårene har ikke så dårlig kondisjon som mange kanskje tror.