Arkiv: januar 2010

Senter for internasjonalisering av utdanning
– Skulen er framleis avhengig av eldsjelene for å få til gode internasjonale prosjekt, meiner leiar og nestleiar i Kyrkje-, utdannings- og forskingskomiteen på Stortinget.
At havets evne til å ta opp CO2 svekkes når temperaturen stiger er sterkt overvurdert, ifølge sveitsisk studie.
Bøker:Kjønns- og medieforsker Wencke Mühleisen har skrevet roman. Det har allerede fått konsekvenser for hvordan forskeren skriver fagtekster.
Norske veger kan neste år bli inndelt i ulike miljøsoner for å redusere bruken av salt. Forbruket av vegsalt er doblet på 10 år.
Eldre trenger 43 minutter mindre søvn hver natt enn yngre, har britiske forskere funnet ut.
Ungdomsskoleelever er altfor lite fysisk aktive. Det vil forskere prøve å gjøre noe med, ved hjelp av GPS, pulsmåler og engangskamera.
En mann ble holdt i varetekt, uskyldig beskyldt for drap, i ni måneder. Hvordan kan politiet unngå slike feil i fremtiden? En ny doktorgrad forsøker å svare.
Høgskolen i Oslo
– Klimaproblemene er mye mer enn bare CO2–utslipp, sier professor.
Klimasenteret ved University of East Anglia brøt reglene for offentlig innsyn i den såkalte ClimateGate-saken, ifølge britiske myndigheter. Likevel blir ikke universitetet straffet.
Roveren Spirit sitter hjelpeløst fast i Mars-sanden, og nå har Nasa gitt opp å få den løs. Fremover skal Spirit fungere som en stasjonær forskningsstasjon.
Mens plantene selv er i vinterdvale, jobber botanikerne med å sikre overlevelsen til noen av Norges mest truede arter.
Grekerne ble kristne på grunn av løfter om kroppslig oppstandelse. Men denne ideen var ikke nødvendigvis normen i kristendommens første århundre.
I samtale med andre kan vi ikke annet enn å misforstå. Akademikere er særlig utsatte, i følge lingvist Karol Janicki.
Høye fotballspillere blir oftere utpekt som syndere i tette situasjoner som er vanskelige å vurdere.
En uheldig miks av håndsprit og gassbrenner gjorde at en student ved molekylærbiologisk institutt ved Universitetet i Bergen satte hendene i fyr.

Små blærer med fargestoff har overlevd i kinesiske fossiler fra kritt-tiden. Funnet viser at fjærkledte dinosaurer og tidlige fugler hadde en fargedrakt i svart, brunt, orange og hvitt.

Statens institutt for rusmiddelforskning – SIRUS
Cannabismarkedet synes å være fleksibelt og har mange ulike miljøer knyttet til seg. Mye tyder på at det er få ledd mellom import og salg til bruker.
Kartverket
Isbreene på Svalbard trekker seg tilbake. Mye smelting gir større landhevning.
Dagbladet tvinges til innholdsmessige veivalg av dimensjoner som avisen ikke har stått overfor tidligere, mener medieforsker.
Christian Michelsen Research
Utviklingen innen blant annet medisinsk bildeteknologi er driveren i omformingen av norsk helsevesen.
Høgskolen i Oslo
En flunkende ny tegneserie skal gjøre ungdom interessert i det norske Holocaust.
Senter for internasjonalisering av utdanning
Har du pågangsmot, er flink og etnisk norsk, kan du kan kjempe deg ut av din egen klasse. For innvandrere er det mye vanskeligere å stige i gradene.
Høgskolen i Oslo
Omkring 80 prosent av oss får ryggproblemer i løpet av livet. Men hvorfor så mange av oss får dette, er fortsatt uklart for forskerne.
Klimaskeptikerne har ikke klart å gi en overbevisende forklaring på hvorfor drivhusgassene ikke spiller så stor betydning, skriver Rasmus Benestad i denne kronikken.
IPCC-rapporten fra 2007 kommer med udokumenterte påstander som knytter global oppvarming til flere og verre naturkatastrofer. - Skuffende av IPCC, sier CICERO-forsker.
Norsk Romsenter
Noen tror de skyter hull i himmelen, men forskerne på Svalbard jobber for å beskytte oss mot sola.
En flygende dinosaurmodell viser at flygekunsten trolig oppstod ved glideflukt fra trærne, og ikke med flaksing fra bakken.
Det er ikke sant at eskimoer har så mange ord for snø. Ny bok tar for seg flere språkmyter.
USA går tilbake til 1930-tallets regulering av bankvesenet, men effekten av president Barack Obamas forslag til tiltak for å unngå en repetisjon av finanskrisa er usikker.
Mer enn hver fjerde av alle voksne dansker plages av hverdagslige lukter og kjemiske stoffer. Tusenvis er så plaget at det går utover sosialt liv og arbeid, viser ny forskning.