Arkiv: desember 2009

Spør en forsker:SPØR EN FORSKER: Hva kaller vi tiåret vi skal inn i? Og hva heter det vi legger bak oss?
Et 4,4 millioner år gammelt skjelett kan ha vært årets viktigste forskningsnyhet i 2009. Året var også preget av svineinfluensa, genforskning og stråleglimt fra universet.
En tysk professor har sett seg lei på julekort og dekorasjoner med feilkonstruerte snøkrystaller.
I fortida har digre asteroider og kometer skapt katastrofer og masseutryddelser. Nå prøver forskerne å finne måter å verne oss mot neste nedslag.
Granbar og skogsidyll er mer enn bare kos. Skjøttes skogen riktig er det store ressurser å hente ut, for forbruker og skogeier.
Høgskolen i Akershus
Hva skjer bak dørene til intensivavdelingen når et menneskeliv er ved sin avslutning? Holdes livet i gang med kunstige midler - for en hver pris?
Hva er hemmeligheten bak kvinnelig skjønnhet? Tallene 36 og 46 er funnet.
Bioenergi, kompost eller gjødsel til rhododendron i egen hage? Det er mange løsninger for hvordan juletreet skal bidra til et godt miljø også etter jul.
Hvert år reiser rundt 40 000 turister til Antarktis. Norsk ekspert mener det kan føre til konflikter mellom forskere og turister.
Julestjernen er blitt en bruk-og-kast plante. Hva med å stelle den pent og plante den ut til våren?
Med opprettelsen av nytt ombud brakte Bondevikregjeringen debatten til tauset, hevder forsker.
Svenske forskere har regnet seg frem til hvorfor noen dyr kan gå med en gang de blir født, mens babyer gjerne venter et års tid.
Norges geologiske undersøkelse
Sanddyner på havbunnen kan avsløre hvor forurensning tar veien, eller de kan i framtida bli en utvinnbar ressurs.
Forskere mener å ha funnet tegn på moderne atferd allerede for 750 000 år siden. Dette er en halv million år tidligere enn antatt.
Aksjeprisene faller når amerikanske selskaper går med på avtaler om betydelig reduksjon av utslipp av klimagasser.
Forskere friskmelder økonomien, men: – Det er en reell mulighet for at den hyperaktive politikken vi ser nå skaper neste krise, mener økonom Øystein Thøgersen.
Da Siri Pettersen Strandenes begynte på NHH, var høyskolen en mannsbastion. Selv  ble hun den første kvinnelige professoren. Barrierer er brutt på veien.
I bånn av ei gammel jernmine i Minnesota har detektorer fanget opp to helt spesielle hendelser. Det kan dreie seg om de første registreringene av mørk materie. Eller ikke.
Statens institutt for rusmiddelforskning – SIRUS
Skole og barnehage samarbeider ikke godt med barnevernet. Tiltak for å øke tilliten er nødvendig, slik at barn får hjelp så tidlig som mulig, mener forsker.
Det brune brennevinet i glasset blir på sett og vis toppingen på bakrusen. Det gjør vondt dagen derpå litt verre.
Hunner i storfamilier har de vakreste fargene. Afrikanske stær kvitrer om det Darwin overså.
Statens institutt for rusmiddelforskning – SIRUS
Mellom 50 000 og 150 000 barn og mellom 50 000 og 100 000 ektefeller/partnere bor sammen med personer med et risikofylt alkoholkonsum i Norge.
Er virkelig nordmenn så skeptiske til europeisk integrasjon som vi tror?

Med herjinger og dødelige angrep skapte to løver gruoppvekkende scener i Tsavo, langs jernbanen som ble bygd ut mellom Uganda og Kenya for over 110 år siden.

Snart kommer noen til å finne opp en pille som gjør at vi mennesker blir bedre til å løse vanskelige oppgaver. Kanskje blir vi til og med smartere. Hva skjer da?
Høgskolen i Oslo
Det er umulig å fastslå hvor mye smerte mennesker tåler. Men forskning viser at kvinner opplever kronisk smerte oftere enn menn gjør.
NILU - Norsk institutt for luftforskning
Konsentrasjonene av miljøgiften dioksiner i oslolufta er redusert kraftig de siste 20 årene. For å minske utslippene ytterligere, er det viktig at osloboerne fyrer med ren ved.
Barn har mer godt av bakterier i hjemmet enn man hittil har trodd, mener amerikanske forskere. Dansk immunolog tviler på kvaliteten av undersøkelsen.
Selv de nærmeste stjernene kan skjule overraskelser. Astronomene har nettopp funnet ut at en av de tydelige stjernene i Karlsvognen kretser rundt en søsterstjerne.
Julekostymer er en hit i onlinespillet World of Warcraft. Mote spiller en stor rolle i den virtuelle verden, viser dansk forskning.