Arkiv: mai 2009

Liten og stor gleder seg til at Ida neste uke kan sees utstilt i Oslo. Media har fått en tjuvtitt. I går kom Ida til Naturhistorisk museum på Tøyen.
Norsk Romsenter
Aldri har forskerne kunnet studere et supermassivt sort hull så godt som nå. Hullet er av det glupske slaget.
– No er eg vorten 70 år og professor emeritus og kan gjere akkurat som eg vil, seier Ole Danbolt Mjøs. Som om han nokon gong har gjort noko anna.
Godt pakket inn kom sensasjonsfossilet Ida til Naturhistorisk Museum, i den samme esken som hun har reist i fra New York, via London til Oslo.
På verdensbasis blir mer enn 250 000 barn født hvert år etter assistert befruktning. I Norge er økningen mer moderat.
En 62-årig mann ble holdt tilbake på en amerikansk flyplass fordi han ikke hadde fingeravtrykk. De var forsvunnet etter behandling med kreftmedisinen Xeloda.
Så står Jørn Hurum (41) i Oslo med Ida i hendene, på museet der han allerede i guttedagene troppet opp med fossiler han hadde funnet i hjembygda.
Opprettelsen av Israel ga etterkrigstidens norske jøder en ny verdighet og lot dem føle seg enda mer norske, ifølge ny doktorgrad.
Det er ikke bare idrettsutøvere som satser på høydeopphold. Norske settepoteter holder seg friskere ved dyrking i fjellet viser forsøk i Valdres.
I Sverige hopper menn av høyere utdanning i større grad enn kvinner. Nå har den svenske regjeringen satt av 60 millioner kroner til arbeid med likestillingsproblemene.
Nye seismologiske data avslører jordens hjerteslag. Det går millioner av år mellom hver gang varmesøyler av magma strømmer opp fra jordens indre.
Neandertalerne fødte uten at babyen roterte på vei ut, i motsetning til oss mennesker, i følge en ny fossilanalyse. Det kan fortelle om utviklingen av den moderne menneskefødselen.
Fisken belugastør produserer kaviar til over 60 000 kroner kiloet. Likevel vet vi lite om hvor den ferdes. Nå har fem store stør i Donau fått satellittsendere.
- Krisepakker fører til mindre effektivitet, mener NHH-professor Trond Bjørnenak. Han frykter at krisepakkene vil føre til sløsing med våre felles ressurser.
Den aller største dinosauren hang ikke med hodet, protesterer britiske og amerikanske forskere.
Optimisme kjenner ingen grenser. Mennesker over hele verden ser naturlig lyst på det, og nordmenn skårer høyt på skalaen.
Å velge skruer med de riktige egenskapene kan skru ned kostnadene ved nybygg. Noe for Onkel Skrues neste pengebinge?
De forlot Russland på grunn av revolusjonen. I eksil ville de hver på sin måte finne frem til landets sjel.
Britiske forskere melder om en sikrere metode for å oppdage klamydia. De håper å unngå utbrudd som det en svensk mutert klamydiabakterie forårsaket i 2006.
Ida – er hun et ”missing link” eller ikke? Kritikere mener Jørn Hurum spiller ballen rett over til motstanderne av evolusjonsteorien. Hurum forsvarer lanseringen.
Ida er beskrevet etter alle kunstens regler, som skikken tilsier når en ny art skal presenteres. Det var bare en feil – det skjedde ikke på papir.
Se ett av kråkefamiliens medlemmer bruke og tilpasse enkle verktøy.
Trøndelag Forskning og Utvikling
Festivalkvalitet er de gode øyeblikk – skapt av aktive festivaldeltagelse, sosialt velvære og gode rom.
Høgskolen i Bodø
Norske forskere har utviklet en metode som gjør det mulig å se på hele genuttrykket til et individ, istedenfor ett og ett av flere tusen gener.
Spesialister i stank har snekret sammen en hendig liten test for råtten ånde. Blir den blå, er det best å holde smella.
Forskere legger fram  resultater som antyder hvorfor unge i større grad enn eldre smittes med Influensa A.
Sykehussektoren er i dårligere forfatning enn mange tror. Tre eksperter foreslår en fempunktsplan for å skape bedre resultater.
– Estetiske opplevelser kan bidra til å motivere arbeidstakere, mener NHH-professor. Og dermed bidra til bedre lønnsomhet, selv om de i utgangspunktet ikke har fokus på hensikt og nytte.
Norges geologiske undersøkelse
Stabiliteten på Brattøra og langs Nidelvdeltaet i Trondheim kan være påvirket av hittil ukjente leirelag gjemt i sedimentene.
Modig og beundringsverdig forskningsformidling, eller høyt spill? - Vi trenger flere av typen som Hurum, sier Pål Prestrud, som tror at vi snart er hobby-paleontologer alle mann.