Arkiv: november 2008

Et norskutviklet instrument sender nå data fra månen. Målet er ny kunnskap om hvordan planetsystemet ble til.
Hvor fort er det mulig å løpe 100 meter – og en maraton? Framtidige sprintere kan presse seg under 9,5 sekunder, beregner forsker i ny studie.
Den unge, moderne friluftsløve kjører heller bratt på ski enn å plukke sopp ved sti.
Store musklar og tunge styrkeløft betyr ikkje at dei vil bli som menn. Det handlar om kontroll. For dei kvinnelege kroppsbyggjarane er kroppen livet.
Glem London Dungeons. På bortgjemte Hunterian Museum i samme by hviler syke knokler, parterte dyr, kreftsvulster og aborterte foster i hver sin våte glassgrav. Er du skrekkelig nysgjerrig kan du se selv - helt gratis.
Forskere har lenge grublet over hvordan skilpaddene fikk skall. Et rekordgammelt fossil kanskje gi svaret.

Denne forenklede modellen viser deg hva som får isbreer til å vokse eller krympe.

Oppstarten av legale og illegale rusmidler følger et trappetinnsmønster, og bruken av cannabis kan øke risikoen for eksperimentering også med hardere stoffer.
Andreas Stohl ved Norsk institutt for luftforskning har regnet ut sine egne og kollegaenes CO2-utslipp fra 2005 til 2007.
Kan den varslede lavkonjunkturen paradoksalt nok bidra til å skape enda bedre omgivelser og miljøer å bo, leve og arbeide i?
Norsk Romsenter
Blir edderkoppnett i rommet like dem som lages på jorda? Det har en edderkopp på den internasjonale romstasjonen funnet ut.
Forsuringen av havet skjer mye raskere enn hittil antatt, ifølge en ny studie. Menneskeskapte utslipp gjør  tilværelsen sur for mange marine arter.
- Det er tydelig at Afrika sør for Sahara er et område man nedprioriterer ved Universitetet i Oslo, sier professor Ingse Skattum. Hennes pensjon kan bli fatal for faget.
Veterinærinstituttet
Bakgrunn:Bakterien Flavobacterium psychrophilum kan forårsake sykdom hos laksefisk i ferskvannsfasen og er i tillegg rapportert som årsak til sykdom hos andre arter.
Veterinærinstituttet
Bakgrunn:Bakteriell nyresjuke på laksefisk er en alvorlig, kronisk sjukdom pga infeksjon med bakterien Renibacterium salmoninarum.
Veterinærinstituttet
Bakgrunn:Fra høsten 2005 er det påvist økt forekomst av svulster i tarm hos stamfisk av laks og regnbueørret. Arbeid for å finne årsaker pågår.
Norsk Romsenter
Etter nesten 60 000 runder rundt jorda, feirer Den internasjonale romstasjonen sitt tiårsjubileum.
Veterinærinstituttet
Bakgrunn:Proliferativ nyresyke (PKD etter engelsk - Proliferative Kidney Disease) var lenge en sykdom uten kjent årsak.
Veterinærinstituttet
Bakgrunn:Pankreassykdom eller pancreas disease (PD) opptrer hos atlantisk laks og regnbueørret i oppdrett og er forårsaket av et virus kalt PD-virus eller Salmonid alphavirus (SAV).
Veterinærinstituttet
Bakgrunn:Klassisk furunkulose er en smittsom sykdom som kan gi høy dødelighet hos laksefisk både i ferskvann og i sjøvann.
Veterinærinstituttet
Bakgrunn:Sykdommen infeksiøs hematopoetisk nekrose (IHN) er en alvorlig virusykdom hos laksefisk som forårsakes av et Rhabdovirus - Infeksiøs hematopoetisk nekrose virus (IHNV).
Veterinærinstituttet
Bakgrunn:Infeksiøs lakseanemi er en alvorlig og smittsom virussjukdom.
Personer som lider av sprøytefobi hos tannlegen, kan bli kvitt frykten med psykologisk oppfølging, forteller Margrethe Elin Vika.
Veterinærinstituttet
Bakgrunn:Noen Verotoksinproduserende Escherichia coli (VTEC) kan gi sykdom hos menneske i form av en alvorlig tarminfeksjon (blodig diaré) og kalles da ofte enterohemoragiske E. coli (EHEC).
De fleste kroniske pasienter tilbringer mye tid på sykehus. Nå vil forskere finne ut om det er bedre og mer økonomisk å behandle dem hjemme.
Trenger du noe nyttig å bruke hjemme-pc'en til? Nå kan du hjelpe til med å finne mørk materie, og løse en av universets største gåter.
Nordlys finnes over hele solsystemet og dannes av planetenes magnetfelt. Mars mangler et slikt magnetfelt, men har likevel nordlys. Hvordan er det mulig?
Tante Sofie kan ha begått en skikkelig tabbe, da hun sendte de tre røverne på huet i vaskestampen. Ny forskning antyder nemlig at vasking kan sløve moralen.
Personer som lider av en utbredt søvnsykdom, har nær dobbelt så stor risiko for å bli langtidssykmeldte. Faren for å ende som uføretrygdet mer enn dobles.
Institutt for samfunnsforskning
Bøker:Sporten har utviklet seg fra en eksklusiv vandringssport i fjellheimen for en liten byelite, til å bli den dominerende massekulturen.