Arkiv: juli 2008

Verdens mest ensomme kjempeskilpadde kan bli far. Nye egg øker håpet for den eneste gjenlevende Pinta-skilpadden.
Veterinærinstituttet
Det er ikke gøy å bli forgiftet av selvsankede blåskjell. Derfor forskes det også på mer effektive målemetoder.
Biogass laget av kumøkk kan både gi strøm og redusere utslippene av drivhusgassene som oppstår når gjødsel brytes ned.
Ny studie viser at nærmere fem timers mosjon i uka må til, om man skal holde vekta nede.
Til tross for fristende pengepremier, biler og lottokuponger, får ikke konkurranser flere til å stumpe røyken.
Ny studie slår fast at jenter er like gode i matematikk som gutter.
En gruppe forskere mener at vi bør hjelpe klimatruede arter med å flytte til nye levesteder.
Forskere på Madagaskar har oppdaget en ny stamme av en type sterkt utrydningstruet lemurer. Funnet gir håp om artens overlevelse.
Norsk Romsenter
Et par tusen lysår fra jorda snurrer to utbrente stjerner rundt hverandre i en fantastisk dødsdans. De antyder at Einsteins relativitetsteori holder vann.
Ørkensand er godt for noe: Jernholdige støvkorn fra Sahara gjødsler planteplankton i Nord-Atlanteren, melder britiske forskere.
Mange kvinner synes mammografi er ubehagelig. En ny studie viser at ubehaget kan reduseres med reseptfri krem.
Gryntende og knurrende fisk hinter om at alle virveldyrs evne til å lage lyder stammer fra en felles, vannlevende stamfar.
Kan du hindre ølet i å skumme over, ved å tappe med fingeren på toppen av boksen? Niks, mener dansk forsker.
Australske forskere tar i bruk en hittil ubrukt radiofrekvens som kan øke både fart og kapasitet på overføring av data mellom datamaskiner og andre trådløse apparater.
Norge konkurrerer på verdenstoppen om å utvikle spill, og forskningen som ligger til grunn kan gi store gevinster.
Norsk Romsenter
Neste sommer skal Christer Fuglesang igjen sveve utenfor den internasjonale romstasjonen. Kanskje får han også tid til egne eksperimenter.
Bøker:– Barn leter ikke i bøkene de leser etter mønster for hvordan de skal oppføre seg.
Å lage en vaksine mot lakselus er vanskelig, men ikke umulig, tror norske forskere.
Noen hester mister etter hvert fargen sin og blir hvite. Nå har svenske forskere funnet ut hvorfor.
Fugler er ikke kjent for å ha spesielt god luktesans. Men nå avslører genene at fugler kan ha bedre luktesans enn antatt.
I løpet av de siste 30 årene har laksestammene i elver rundt Atlanterhavet gått kraftig tilbake selv om forholdene i mange lakseelver er kraftig forbedret i denne perioden.
Leppefisken berggylte kan bli et viktig våpen i kampen mot lakselusa.
Bakgrunn:Lakselusa har mange tilpasninger som gjør den spesielt godt i stand til å angripe fisk. Hvert år påfører den laksen store lidelser.
En person med sexy stemme, har også gjerne en symmetrisk kropp, i følge en ny studie. Stemmen kan være et biologisk signal om hvem det lønner seg å få barn med.
Øvelse gjør mester, heter det som kjent. Men av og til kan det faktisk være nok å se på.
Skoleprestasjoner avhenger ikke bare av intelligens. Ny forskning viser hvordan tidsfrister påvirker elevenes motivasjon og prestasjoner.
Neandertalerne var ikke blant våre forfedre, hevder italienske forskere.
Jo mer maskiner ligner mennesker, jo mer er vi innstilt på å tenke på dem som mennesker.
Høgskolen i Bergen
Laserbehandling mot akillesbetennelse kan forkorte skadeperioden med åtte veker samanlikna med tradisjonell behandling.
Barn har tradisjonelt stått svakt i utlendingsretten. Barnekonvensjonen gir rettslige argumenter for et bedre returvern, hevder forsker i ny rapport.