Arkiv: mai 2008

Analyser av en fire millioner år gammel stein på Mars, antyder at vannet på den røde planeten var alt for salt til å kunne gi grunnlag for liv slik vi kjenner det.
Danske forskere har fått tak i DNA fra tusen år gamle vikingskjeletter.
Overgang fra formannskap til parlamentarisme i kommunene kan gjøre lokalpolitikken mer lukket og forutsigbar.
De aller første vinnerne av Kavliprisene i nanovitenskap, nevrovitenskap og astrofysikk er nå kunngjort.
- Menneskerettighetene er for tiden under angrep - også her i Norge, sier Mads Andenæs, direktør ved Norsk senter for menneskerettigheter.
På den tilsynelatende golde steingrunnen i dypet holder enorme mengder bakterier hus.
Romsonden Phoenix har laget sin første værmelding fra Mars, og er snart klar til å grave i bakken.
En grønn eks-president, biler med null CO2-utslipp og solcellepanel som produserer energi om natta. Årets Energy Globe Award-vinnere er kåret.
Det er like lett å få time hos fastleger med lange pasientlister som hos fastleger med langt færre pasienter å ta seg av.
Mulighetene for digitale oversettelser bringes et godt stykke videre i nytt norsk forskningsprosjekt.
De største av fortidas flygeøgler suste ikke over havene på jakt etter fisk.
Sjenerte barn har en større risiko for å utvikle angst og depresjon enn barn som ikke er sjenerte.
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)
Nye grupper med nye problemer oppsøker krisesentrene. Endringen krever ny kunnskap og bedre bemanning.
Livet på jorda har slått sin egen dybderekord.
Noen varianter av fugleinfluensavirus har utviklet egenskaper som minner stadig mer om virus bak store pandemier.
DNA-materiale fra den utdødde tasmanske tigeren, eller pungulven om du vil, er vekket til live i en mus.
Silda er en urgammel art. Likevel overrasker den med mer moderne egg enn hva forskerne trodde var mulig.
Norsk Romsenter
Phoenix Mars Lander nådde overflaten på vår røde naboplanet etter syv nervepirrende minutter gjennom atmosfæren.
Gode relasjoner er veien til bedre omdømme, mener BI-forsker Peggy S. Brønn.
Aldri så galt at det ikke er godt for noe. Økt nedbør gir kraftbransjen grunn til å juble.
Med froskeskalle og salamanderknokler viser "froskemanderen" seg å være et manglende mellomledd i amfibienes utviklingstre.
Hvis du misliker et varemerke, går urhjernen din til aksjon og setter fart i ubehagsfølelsen. Markedsføringsfolk har begynt å lære av hjerneforskningen.
Offentlig sektor har en jobb å gjøre for å hevde seg i kampen om de nyutdannede.
Forskere har utviklet en knøttliten robot med spenst som en gresshoppe.
Nasjonalt kunnskapssenter om vold og traumatisk stress (NKVTS)

Støttegrupper er viktige for de berørte etter katastrofer og store ulykker. Støttegruppen etter «Scandinavian Star»-ulykken er blant dem som inngår i studien som anbefaler at slike støttegrupper etableres raskt.

Mystiske krystallskaller, som den som dukker opp i den nye Indiana Jones-filmen, er i høyeste grad reelle. Reelle arkeologiske juksefunn, mener forskere.
Telenor sliter med å gjøre sine kunder fornøyde, og har bare et middels godt omdømme i sitt hjemmemarked.
Det er mye lettere å slutte hvis noen i nær familie har gjort det. Og folk i samme sosiale nettverk kan finne på å slutte i flokk, viser ny studie.
Data fra Europas havområder samles i dag inn regionalt og nasjonalt. Men det mangler et system for å ta vare på observasjonene.
Katt i hjemmet fra barna er små kan redusere risikoen for at de utvikler astma, ifølge en ny forskningsrapport.