Arkiv: april 2008

Hvem, eller hva, drepte mammutene? Var det klimaet? Eller var det våre forfedre?
Norsk Romsenter
Det fine været over Sør-Norge i forrige uke førte til stor algeoppblomstring utenfor kysten.
Norges Handelshøyskole
De fleste av oss har liten grunn til å frykte dramatiske konsekvenser selv om boligrenten stiger, mener NHH-professor Terje Hansen.
Utbrente får ikke bare psykisk vondt. Ny doktoravhandling antyder at utbrenthet også kan gi kroppslig smerte.
Forsker har påvist slektskap mellom amerikanske indianerspråk og et lite, isolert språk fra Sibir.
En ny studie viser at inntak av tran eller seljolje reduserer leddsmerter.
Det er et utrivelig spørsmål, som ikke er egnet for coctailparties. Men; en professor i medisinsk kjemi minner om at vi kan miste overtaket.
Å pumpe store mengder sulfatpartikler ut i atmosfæren vil virke svært ødeleggende på ozonlaget, advarer forskere.
Ble det gutt eller jente? Hva skjer når svaret på det aller første spørsmålet er «vi er ikke helt sikre»?
Nye bilder viser hvordan enorme galakser kolliderer i verdensrommet. Også vår egen galakse kan krasje om noen milliarder år.
Analyser av proteiner fra en fossil Tyrannosaurus rex plasserer dinosaurene litt tryggere på en gren mellom fugler og krokodiller.
Institutt for samfunnsforskning
Røde Kors har god tilgang på medlemmer som vil bidra med frivillig arbeid, men det er vanskelig å finne folk som vil ta på seg tillitsverv, viser en ny studie.
Norske bedrifter investerer store summer i lederutvikling. De færreste vet hva de får igjen, hevder BI-forsker Jan Ketil Arnulf.
Utskjelte tennisdommere bommer sjelden på om en ball er ute eller ikke.
I rein CSI-stil kan forskarar no peike ut kva oppdrettsanlegg ein rømt laks kjem frå.
Høgskolen i Bergen
Det er liten nytte i kostbare pc-er og læringsplattformer hvis man ikke får dem til å fungere i undervisningen.
– Enkelte kjønnsforskere som uttaler seg offentlig om biologiske kjønnsforskjeller framstår som de rene analfabeter, sier professor.
Norut
Rastende kortnebbgjess på vei til Svalbard, er ingen populær gjest hos jordbrukere i Nord-Trøndelag.
Har du noen gang drømt om å gå i cyberspace? Eller se gatene i Pompeii før de ble dekket av lava? Cyberwalk oppfyller begge drømmene.
Oljemaleriet ble ikke oppfunnet på 1500-tallet i Europa, slik kunsthistorien sier.
I fjor sommer ble den fryktede soppsykdommen Phytophthora ramorum påvist ved flere hagesentre i Sør-Norge. Mattilsynet har derfor satt inn strenge restriksjoner på import av blant annet rhododendron.
Institutt for samfunnsforskning
Barnas uttalerett blir ikke ivaretatt godt nok når barn søker asyl, visum eller familiegjenforening.
Tenk deg at du kan bli varslet 30 sekunder før hjernen din gjør en rutinefeil.
Blant par der begge har forførende jobber, holder det ikke å fokusere på at mann og kvinne skal fordele husarbeidet likt mellom seg.
Sannsynligheten for intelligent liv på andre planeter er liten. Evolusjonen taper kampen mot tiden, i følge en ny studie.
Norsk Polarinstitutt
Det er om våren det blomstrer og gror. Også under den arktiske isen.
Nå samles flere fagmiljøer til kamp mot iberiaskogsneglen.
Mor bør bestemme når barnet skal amme, i følge en britisk studie. – Ikke relevant for norske forhold, svarer Rikshospitalet.
Norges Handelshøyskole
Er etiske oljeinvesteringer mulig etter at "nyrike" land som Kina, India og Russland har gjort sin inntreden i det globale oljemarkedet?
Balansen mellom organismer i havet kan bli endret dersom klimautslippene fortsetter å øke.