Arkiv: desember 2006

Norges forskningsråd
Norge skal bygge ny industri basert på foredling av naturgass. Programmet GASSMAKS skal bidra til at foredling av naturgass i fremtiden gir Norge store økte inntekter.
Universitetssenteret på Svalbard (UNIS)
Til tross for at det antagelig finnes mer enn en million hekkende par av arten på Svalbard, så vet forskerne veldig lite om alkekongen - en liten sjarmør i sort og hvitt.
De nasjonale forskningsetiske komiteene
Baren i restauranten er arena for et forskerprosjekt. Men bartenderen vet ikke selv at han eller hun blir observert. Er dette en uetisk form for vitenskapelig metode?
Vatikanets arkeologer har gravd fram en gammel sarkofag, i en krypt under alteret i den nest største kirka i Roma. Der hviler kanskje apostelen Paulus.
Regjeringen vil ha full granskning rundt håndteringen av krefttilfellene med utgangspunkt i de tidligere Rosenborg-laboratoriene ved NTNU i Trondheim. Et uavhengig granskingsutvalg blir opprettet.
Nyleg har forskarar ved Bioforsk Plantehelse identifisert ein ny rustsopp på julestjerne som ikkje tidligare er registrert i julestjerne, verken i Europa eller Amerika.
De nasjonale forskningsetiske komiteene
Bevisstgjøring og refleksjon om forskningsetiske spørsmål må inn på alle nivåer på universitet og høyskoler. Undervisningen må bli obligatorisk og knyttes sammen med vitenskapsteori, lyder noen av konklusjonene etter diskusjon om forskningsetikk.
Voksne som har barn i huset, spiser mer fet mat, viser en amerikansk undersøkelse. Sunnere kosthold kan vise seg å være et familieanliggende snarere enn en privatsak.
Har du planer om å kaste gamle ting og kjøpe nytt til jul? Det kan bli tøffere enn du tror. Å kaste saker du har betalt for påfører deg en 'psykologisk kostnad' - selv om tingene er blitt ubrukelige.
Norges forskningsråd
Da goalgetteren Ole Gunnar Solskjær ble operert for en kneskade, var det nydyrket brusk fra laboratoriet som ble satt inn i kneet hans. Nå bytter forskere ut dyrkede bruskceller med stamceller.
Rundt Lossi-reservatet i Kongo dør gorillaer i hopetall, og forskerne tror det er Ebola som har skylda. Nå frykter de at sykdommen skal drive de store apene mot utrydning.
I 1654 ble matematikeren Blaise Pascal presentert for et spillproblem, av en profesjonell gambler. Resultatet dannet grunnlaget for moderne statistikk.
Nedtellingen er i gang for Christer Fuglesang, Skandinavias første astronaut. Han skal delta i tidenes mest kompliserte romferjeoppdrag.
Svalbard satellittstasjon er verdens nordligste og best lokaliserte bakkestasjon for å hente ned data fra satellitter i polare baner. Dette gir Norge et supert utgangspunkt for jordobservasjon og miljøovervåkning.
Kriger kan ta slutt selv om ikke alle parter har lagt ned våpnene. Fredsavtaler er ikke avhengige av at alle skriver under, viser svensk fredsforskning.
I "The Long Summer" viser Brian Fagan hvor sårbart mennesket alltid har vært overfor klimaets mange påfunn. Vi er antagelig mer sårbare nå enn tidligere, tror forfatteren av denne tidvis glimrende boka.
Det internasjonale forskningsmiljøet er i sinne over at en libysk rett ignorerte vitenskapelig bevis som tyder på at dødsdømte helsearbeidere er uskyldige.
Forskere ved NTNU og St. Olavs Hospital har funnet bevis for at sans for humor kan redusere dødelighet.
Hva skjedde under Sudbø-saken, og hvordan skal man unngå flere svindelsaker? Det diskuterte et utvalgt knippe vitenskapsfolk i Oslo på fredag. Én ting er de i hvert fall sikre på: Svindel vil skje igjen.
20 år gamle blodprøver skal gi svar på spørsmål om sammenhengen mellom diabetes og hjertesykdom. Diabetikere rammes to til tre ganger så ofte av hjertesykdommer som andre.
NTB: Hovedmarkeringen under Verdens miljødag i regi av FNs miljøorganisasjon UNEP legges til Tromsø neste år. Hovedtema for dagen er «Is som smelter».
Julenissens hjelper er selv i trøbbel. Forskning fra Universitetet for miljø- og biovitenskap viser at villreinen er i fare, nå mer enn noen gang.
Det er irriterende å kjøpe en salat som ser frisk og fin ut men blir dvask eller brun neste dag. Nå har forskerne gjort livet vanskeligere for soppen som lager problemene.
På terskelen til romåret 2007 er det blitt stuerent i vitenskapelige kretser å snakke om muligheten for liv utenfor Jorden.
Verden blir ikke mer enhetlig. Tvert imot utvikler ulike moderne samfunn seg i vidt forskjellige retninger. Og vi må lære å leve med menneskets destruktive sider, mener årets holbergprisvinner Shmuel N. Eisenstadt.
Bakgrunn:Se hvordan forskerne i verdens nest dyreste forskningsprosjekt vil temme energikilden til sola og stjernene.
Med dagens endringstakt kan det ta 30 år før Norge når målet om at halvparten av det faste vitenskapelige og faglige personalet i universitets- og høgskolesektoren skal være kvinner.
Hvis alle kvinner slutter å røyke før svangerskapet, vil andelen veksthemmede barn reduseres med 12 prosent. Røyking er den viktigste enkeltstående årsak til veksthemming, ifølge studie.
Sterke indre konflikter innenfor Kjøttsamvirket på 1990-tallet kan ha bidratt til at konsernet Gilde Norsk Kjøtt ble dannet, hevder BI-forskerne Yngve Nilsen og Sverre A. Christensen. Satsingen på TV-reklame fikk stor betydning.