Arkiv: mai 2006

Her er et lite hint om hvordan du kan få slankingen til å gå som en drøm: Sørg for å få nok søvn.
Det blir stadig færre av fuglene som årlig pendler mellom Afrika og Europa. I mange tilfeller har bestandene sunket med mer enn 50 prosent, og selv ikke ekspertene er sikre på hvorfor.
Statens legemiddelverk og Mattilsynet advarer nå mot flere kostholdstilskudd med grapefruktekstrakt. Så lite som 10-20 milliliter kan gi voksne en dødelig forgiftning.
Tyske forskere lurer på om keisersnitt blir en litt for renslig nedkomst for babyens beste. Det ser nemlig ut til at en vanlig fødsel utsetter småtten for viktige bakterier som det nye tarmsystemet trenger for å virke skikkelig.
Høgskolen i Lillehammer
Den norske russefeiringen er positiv selvutvikling for ungdommen, mener forsker Stephen Dobson. Han har lenge vært fascinert av oppførselen til de norske avgangselevene.
I løpet av fem år ble antall personskadeulykker i Statoils fartøyvirksomhet redusert med 84 prosent. En forbedret sikkerhetskultur tilskrives mye av æren for resultatet.
Genet som kan gi arvelig døvhet er ikke bare dumt, mener britiske forskere. Det ser nemlig ut til at nettopp dette genet også beskytter mot infeksjoner.
Norsk løkproduksjon kan dobles. Det tror forsker Ingunn Vågen, som sammen med produsenter og næring arbeider med å finne nye sorter til norske forbrukere. Siste tilskudd er norsk søtløk.
Skogbrannforsker Oddvar Skre mener nordmenn bør forberede seg på både hyppige skogbranner og insektangrep i årene som kommer.
Avtalen om inkluderende arbeidsliv (IA) har ført til kortere sykmeldingsperioder og lavere nivå for uførepensjonering i bedrifter med en slik avtale.
Angst og fobier hos barn i småskolen kan være et tidlig tegn på utvikling av anoreksi, viser en ny undersøkelse fra Bergen.
38 prosent av menn som har testet positivt på kjønnssykdommen klamydia, vil ikke informere sine sexpartnere om at de er smittet.
Økologiske produkter er trendy i 2006. I Norge har salget av økologisk melk skutt i været selv uten en krone i markedsføring. Et studentarbeid viser at potensialet er stort.
- Klimautvikling er for viktig til å bli overlatt til frelste klimaforskere, mener Sigmund Hov Moen. Han har gjort temperaturdata fra hele verden tilgjengelige for alle. Det idealistiske prosjektet vekker internasjonal oppsikt.
Har du forskerkolleger som kan dette med å skape oppmerksomhet og diskusjon om faget? Snart deler Forskningsrådet ut sin pris for den beste forskningsformidlingen. Nøl ikke med å sende inn forslag på gode kandidater. Det er 200 000 kroner å vinne.
I en fersk rapport fra Direktoratet for naturforvaltning (DN) roper ekspertene klart varsku om store endringer i norsk natur de neste hundre årene.
Forskere har lenge ment at det bare er menneskene som skjønner avansert grammatikk. Nå viser det seg imidlertid at stæren går oss i næringa.
Høgskolen i Nord-Trøndelag
Hva sier du til å ta medisiner som er laget av fiskeslim? I slimet som dekker rødspetta har forskerne funnet stoffer som dreper stafylokokker. Kanskje kan stoffer fra fiskeslimet ta knekken på resistente sykehusbakterier?
Norges veterinærhøgskole
Kunnskap om hvordan griser utvikler sykdommen osteochondrose, kan bli svært viktig for å forstå den samme sykdommen hos hest.
Kvinner som røyker eller er tidligere røykere, har økt sjanse for å utvikle eggstokkreft. Det viser en studie av 100 000 norske og svenske kvinner. Det er første gang forskere har funnet en slik sammenheng.
Et solsystem ganske likt vårt eget er funnet av europeiske forskere. For første gang har de oppdaget en planet utenfor vårt system som befinner seg i den beboelige sonen rundt en stjerne.
Ytterst få av oss forstår særlig mye av teoriene til Lennart Carleson, matematikeren som fikk årets Abelpris. Likevel har han gjort matte populært i Sverige.
Forskning viser at norske toppsyklister ikke bør bruke samme tråkkfrekvens som Lance Armstrong.
Menn blir mer sjalu på dominante mannfolk med maskuline trekk, når madamen er på sitt mest fruktbare, ifølge forskere ved universitetet i Liverpool.
Visste du at geitemelk er lettere fordøyelig enn kumelk? Og lurer du på hvordan bearbeidet kjøtt påvirker fordøyelsen? Det skal forskere finne ut for deg.
Pasienter som venter på operasjon vil heller stå lenger i helsekø enn å reise til et annet sykehus. Dette er konklusjonen i en ny studie av pasienter med fritt sykehusvalg.
I fjor sommer rapporterte italienske forskere at søtstoffet aspartam framkalte en rekke krefttyper hos rotter. Nå har andre forskere sett på saken, og kommet fram til at de dystre resultatene ikke kan stemme.
Det vil være meget uheldig om en teori som er i strid med betydelige deler av observasjonsgrunnlaget får innpass i skolen, skriver førsteammanuensis Reidar Trønnes i denne kronikken.
De særegne åpne kystlyngheiene som strekker seg fra Spania til Lofoten er i ferd med å gro igjen. Derfor har forskere og bønder funnet frem fyrstikkene igjen.
Jada. Livet på jorda ER truet av både supervulkaner og kometer på avveie, men nå kommer endelig romforskningen med en liten gladnyhet oppi det hele: Risikoen for at vi skal grilles til døde av gammaglimt fra rommet er minimal.