Arkiv: juni 2005

forskning.no har snakket med noen av studentene som har gått på Gründerskolen, og bringer her noen av deres erfaringer og synspunkter.
Det finnes en rekke muligheter til finansiering av forskning. Vi har tatt et fugleperspektiv og laget en liste over mulighetene.
En ny metode for senking av utstyr til petroleumsvirksomheten i Nordsjøen vil kunne gi betydelig økning av effektivitet og sikkerhet. Metoden henter inspirasjon fra tradisjonelt laksefiske, ispedd en god porsjon matematikk.
Norske bedrifter har ofte ønsker om å etablere samarbeid med en europeisk bedrift eller partner. I slike tilfeller kan IRC Norge - The Innovation Centre of Norway - være til hjelp.
Kompetansemegling er et nytt tilbud til bedrifter som ønsker å øke sin innovasjonsevne, verdiskapning og konkurransekraft gjennom samarbeid med et forskningsmiljø.
Dersom et forskningsresultat rommer en oppfinnelse eller et produkt som har et kommersielt potensial, står forskeren overfor det store spørsmålet: Skal jeg fortsette som forsker eller ta spranget ut i kremmerverdenen?
Nabolaget vi vokser opp i har minimal betydning for hvor lang utdanning eller høy lønn vi får som voksne. En viktig årsak er amerikaniseringen av det norske utdanningssystemet, mener NHH-forskere.
En internasjonal forskergruppe har funnet ut hvorfor enkelte lands BCG-vaksine kan føre til infeksjoner i benvevet hos nyfødte. Oppdagelsen kan gi bedre tuberkulosevaksiner i fremtiden.
Unge kvinnelige studenter kjefter mer og slår like mye som sine mannlige partnere når det er konflikter i forholdet.
Kina skal oppgradere Internett. Vestlige firmaer bringer bredbånd til avsides landsbyer, men vil også gjøre det lettere å sensurere. Internett-politikorpset teller over 30 000 mann.
Ny forskning dokumenterer at rovfisken torsk har stor sans for vegetarfôr. Dette er en overraskende oppdagelse som kan bli gull verdt for oppdrettsnæringen.
Engelske forskere har lagd en ny klimaberegning. Den skal visst gi så tydelige tegn på at klimaendringene skyldes menneskelig aktivitet, at den vil målbinde klimaskeptikerne.
Sannheten er tydeligvis et relativt begrep. En undersøkelse av over 3 000 amerikanske forskere, viser at en tredjedel har svin på skogen.
Forbrukere har allerede møtt det neste oppdrettseventyret for Norge. Oppdrettstorsk har blitt et vanlig syn i fiskedisken hos norske matvarekjeder. Det har ikke nordmenn noe i mot.
Planeten Mars får besøk igjen. Hvis alt går etter planen, setter NASA ned sin neste lander allerede våren 2008.
100-årsjubileet for unionsoppløsningen har nylig feiret den fredelige skilsmissen mellom Norge og Sverige. Men på både norsk og svensk side fantes det personer og politiske miljøer som hisset til krig i 1905.
Andelen husholdninger som har problemer med å betale gjeld og regninger, er halvert siden begynnelsen av 2003.
Et flertall blant ungdom opplever et sterkt press for å lykkes. Mange blir syke av det, viser en doktorgradsavhandling.
Noen koder er mer kompliserte enn andre, men fysikerne holder på å knekke selve naturens kode. Nå kommer det en bok om dette.
Bare 7,5 ganger så stor som jorda, bare 15 lysår borte og laget av stein. Av 155 kjente exoplaneter, er den som nå er oppdaget rundt stjernen Gliese 876 den som likner mest på vår egen jord.

- Livet ditt avgjøres ikke av om du spiser kneip eller Fedon-brød. Uflaks er den viktigste årsak til nesten all sykdom, hevder legen Ståle Fredriksen.

Mange fugler har fargeprakt som mennesket ikke kan se. Disse "usynlige" fargene kan være viktigere enn vi tror.
Resultatene fra ny forskning bør være gratis og fritt tilgjengelig for alle, mener AD/HD-forsker Terje Sagvolden. Han er blitt sjefredaktør for et nytt, internasjonalt fagtidsskrift som alle kan lese på nettet.
forskning.no har vunnet kategorien eScience i den norske finalen av den verdensomspennende konkurransen World Summit Award. Nettstedet skal dermed konkurrere med 168 andre land i den globale finalen.
Driften ved det omstridte svenske atomkraftverket Barsebäck ble ved midnatt natt til onsdag stanset for godt.
Verdens nordligste marinlaboratorium ble i dag åpnet i Ny-Ålesund på Svalbard.
I eit par tiår har miljøvennleg energi venta rett rundt hjørnet - men oljepumpene går som aldri før. Er fornybar energi overselt?
Lyddempende metallplater - høres ikke det litt underlig ut?
Forskere har funnet et til nå ukjent håndskrevet utkast til en kantate av den store komponisten Georg Friederich Händel. Utkastet dukket opp i delstaten Bayerns statsbibliotek i München, opplyste musikkhistorikere tirsdag.
Glem glødende lava. Det er lynkjappe strømmer av gloheit gass som er den virkelige faren ved vulkanutbrudd. Men dødsflommen kan avledes, kanskje av så lite som et lukket vindu.