Arkiv: mars 2005

Stadig flere fosterbarn får bo hos besteforeldre eller onkler og tanter. Nyere forskning viser at barn får en mer stabil livssituasjon når de bor hos slekt.
Norut
Snart kan du sitte foran TV-skjermen i stua og få personlig veiledning og opplæring fra helsepersonell på sykehuset.
Danmark er flatere enn vi har gått rundt og trodd. Landets høyeste punkt, på toppen av Ejer Bavnehøj på Jylland, ligger ikke 170,89 meter over havet, slik det til nå har stått i skolebøkene.
Den samlede zoonoserapporten for EU og Norge er presentert, og det ble god reklame for Norge.
Amerikanske forskere har oppdaget nye galakser 11 milliarder lysår fra jorda, som til nå har vært skjult av romstøv.
I Norge er Holocaust-benektelse fremdeles et marginalt fenomen, men det øker, sier Henrik Lunde ved Antirasistisk senter.
Ny forskning tyder på at du blir lykkeligere av å ha en fornøyd partner. I hvert fall hvis dere er gift.
Cellegift gir betre verknad om den blir gitt til visse tider på døgeret. Dette har forskarane funne ut ved hjelp av tøffe forsøkskaninar.
For få år sidan oppdaga forskarar at universet er fullt av usynleg masse. Så langt har ingen sett snurten av den mørke materien, men ved CERN er jakta i gong.
Hvordan ble universet utviklet? Hva er universets skaperevne? Svarene på disse tidløse spørsmålene kan være nær, når forskerne nå skaper sitt mini-Big Bang.
To nedslagskratre kan tyde på at det er oppdaget spor etter isbreer på Mars.
Bioteknologinemnda advarer regjeringen mot å åpne for import av en ny type genmodifisert mais til mat og fôr.
De trodde de hadde et manglende mellomledd, men den gang ei.
For første gang blir den nye MPEG-21-teknologien prøvd ut på mobiltelefoner. Det skjer i Trondheim under filmfestivalen Kosmorama i april.
Norsk institutt for vannforskning frykter at Norge kommer på etterskudd i arbeidet med den krevende overvåkingen av miljøsituasjonen langs kysten, i elver og innsjøer.
Dette har nordmenn visst til alle tider, men nå har også grekerne funnet det ut: Fjelluft er bra for helsa.
Forskningsprogrammet ProSus har utviklet en ny engelskspråklig internettportal, et kunnskapssted om de nordiske landenes arbeid for bærekraftig utvikling. Nettportalen SusNord - Governance for Sustainable Development in the Nordic Region er viet historikk og nåværende politisk status på bærekraftig samfunnsutvikling i de nordiske landene.
De mest talentfulle og best kvalifiserte forskerspirene skal stimuleres til å velge en forskerkarriere og bli værende i den, varsler regjeringen i forskningsmeldingen som blir lagt fram fredag.
Tørr nysnø gjør deg lettere brun - eller brent - enn vått klisterføre.
Bakgrunn:Niels Henrik Abels minnefond ble etablert 1. januar 2002. Hovedformålet med fondet er å legge et økonomisk grunnlag for en internasjonal pris: Abelprisen.
Ikke alle jubileer er like morsomme å feire. Det vet Anne Finnanger ved Botanisk Hage godt. I disse dager åpner hun en "jubileumsutstilling" som markerer at Botanisk Hage har ventet på nytt veksthus i 75 år.
En fransk forskningsgruppe har klart å framstille kunstig blod, som vil være spesielt viktig i land med mye hivsmitte i befolkningen.
Det Kongelige Norske Videnskabers Selskabs vitenskapelige pris til yngre forskere innen humaniora, går i år til dr.art. Dag Trygve Truslew Haug for fremragende forskning innenfor gresk språk- og litteraturhistorie.
På toppen av vinnerlisten til Oslo Børs forrige uke finner vi DiaGenic AS, som er et lite bioteknologiselskap med utspring fra bioteknologimiljøet på Ås.
Høgskolen i Oslo
Solidaritet er ikke hva det en gang var. I en ny bok kan man følge solidaritetens historie i Europa, fra fransk broderskap i en blodig revolusjonstid, til de nordiske velferdsstatenes mål om et trygt og rettferdig samfunn for alle.
Mobiltelefonen har mye av æren for at antall trafikkdrepte er på vei ned, mener Vegdirektoratet, Transportøkonomisk institutt og Trygg Trafikk.
For en gangs skyld får vi det til. Grunnforskningsgruppa for ADHD ved Universitetet i Oslo er faktisk verdens beste. Enn så lenge. Uten flere midler må forskerne snart legge innsatsen på hylla.
Trønderne må i vår forberede seg på rotteinvasjon som følge av den milde vinteren i år.
Meltzers pris for fremragende formidling 2004 er tildelt William Helland-Hansen.
Sjansane for å finne "urørte" arktiske miljø som ikkje er påverka av klimaforandringar, er liten. Det er konklusjonen til ei forskargruppe som har studert biologiske endringar i arktiske innsjøar.