Arkiv: mai 2004

Universitetet i Bergen
- India kan brukes som demokratimodell i Irak, mener den indiske forskeren, Sanjeev Prakash.
Sink kan beskytte mot lungebetennelse og brukes i behandling av de som har fått sykdommen.
Norges forskningsråd
Kvaliteten i norsk pedagogisk forskning er svært varierende, både mellom miljøene og innenfor det enkelte miljø. Det slås fast av en internasjonal komité som har evaluert pedagogikkfaget.
Universitetet i Bergen
I morsmelk finnes det et protein som kan drepe kreftceller og spare de friske. De oppsiktsvekkende resultatene er nå bekreftet, ikke bare i laboratoriet, men også gjennom dyreforsøk. Nå kan mennesker stå for tur.
Et perfekt genmanipulert jordbær uten sprøytemidler lokker noen av skeptikerne over på ja-sida. Men i butikken er sjansen størst for at de heller velger den velkjente tradisjonelle varianten.
Hva er det egentlig som foregår inne i hjernen til en stor matematiker, og vil en datamaskin noensinne kunne vinne Abelprisen? Årets vinner, Michael Atiyah, møtte kafégjester i Oslo i helga.
Økologisk mat er moteriktig. Økoskogbruk er det neste, og skogeierne har tatt initiativet sjøl. Skal det være en økologisk hytte?
For å gi deg bedre informasjon og bidra til bredere debatt om EU, EØS og norsk europapolitikk, har utenriksminister Jan Petersen lansert nettstedet europaportalen.no.
Undersøkelser av gamle skjeletter viser at syfilis kom til Europa fra den nye verden.
Selv mindre hodeskader kan gi barn langtidsvirkninger som personlighetsforandringer, adferdsproblemer og lærevansker.
Bernt Michael Holmboe var læreren som oppdaget Niels Henrik Abels enestående matematiske evner, og som så ga sin elev privatundervisning og veiledet ham videre i den matematiske litteraturen.
En ubemannet redningsoperasjon for å reparere og oppgradere romteleskopet Hubble kan være mulig, ifølge NASA. I januar ble serviceferden som skulle forlenge teleskopets liv avlyst. Det var ikke en populær avgjørelse.
Risikoen er forholdsvis lav, men det er sannsynligvis også nytten. Da er det kanskje ikke etisk forsvarlig å kommersialisere genmodifiserte jordbær?
Hvorfor er matematikk så uforståelig? Abelprisvinnerne Michael Aityah og Isadore Singer filosoferer over hvorfor matematikere ikke slår an i cocktailpartyer.
Bakgrunn:Da Nikolaus Kopernikus utga sin bok "De Revolutionibus Orbium Coelestium" i 1543 fikk den ikke jorden til å skjelve. Boken fikk hele kloden til å bevege seg.
Institutt for teoretisk astrofysikk ved Universitetet i Oslo tar avstand fra Knut Jørgen Røed Ødegaards oppfordring til miljøvernminister Børge Brende om å bruke de ulevelige forholdene på planeten Venus som et argument i klimadebatten.
Urtemedisinen artemisinin fra søt malurt kan vise seg å være den neste store malariamedisinen. Både UNICEF og Verdensbanken støtter nå produksjon av medisinen etter år med motstand.
Et kart over Roma - risset inn i stein i år 210 e.Kr. - ble senere knust i tusen biter. Nå får forskerne datahjelp til å sette sammen "verdens største puslespill".
Gutter er gutter - også i dyreverden. Studier av fisken sandkutling viser at hanner med ansvar for eggene er ekstra omsorgsfulle når damer er i nærheten. Så snart de er alene, gafler de i seg avkommet.
Den norske Abelprisen er verdens største matematikkpris og omtales som matematikkens nobelpris. Tirsdag delte kong Harald ut seks millioner kroner til årets prisvinnere Sir Michael Atiyah og Isadore Singer.
Bakgrunn:Dagens sosialøkonomi har en lang forhistorie. Men det var først skotten Adam Smith (1723-1790) som systematiserte økonomiske spørsmål i en grad som gjorde at sosialøkonomien ble et eget fag.
1. mai gikk den sjette årlige hasjmarsjen av stabelen. Den arrangeres av organisasjonen NORMAL, og har som målsetning å få cannabis legalisert. Men cannabis er ikke så ufarlig som mange tror.
For å kunne gi stamceller til søsken med alvorlige, men ikke arvelige sykdommer, ble befruktede egg sortert etter vevstype. Fem sunne babyer som kan redde livet til sine søsken, er nå født i USA.
Klumpete fjernkontroller med 150 knapper er ikke tingen å bruke når vi får drøssevis av digitale TV-kanaler. Så hvorfor ikke lage en fjernkontroll av ukas TV-bilag, foreslår en svensk dataforsker.
Hvis du aldri har vært til legevakta, er du enten veldig heldig eller veldig forsiktig. Åtte av ti barn skader seg såpass at de må til lege eller sykehus før de er ti år gamle, har kanadiske forskere funnet ut.
Mugg og fuktighet kan forverre plagene for astmatikere - og få friske til hoste.
- Fremdeles fremstår den kalde krigens trusler som skremmende, sier NLH-professor Brit Salbu. Hun bidrar med norsk kompetanse til FNs sikkerhetsråd, og har akkurat besøkt Sovjets prøvesprengningsområde.
I dag kommer klimakatastrofen til filmlerretet. "The day after tomorrow" ønskes velkommen av mange klimaforskere, selv om vitenskapen bak filmen er like hullete som en nettingstrømpe.
Landskapet i norske bygder forandrer seg raskt når gårdsbruk legges ned. Åpne jorder og enger gror igjen med kratt og trær. Ønsker vi å ta vare på kulturlandskapet, og hvem skal i så fall ta ansvar for det?
Norges forskningsråd
Å overføre en digital halvannen times spillefilm til en tradisjonell filmrull tar normalt seks-åtte døgn. I Drammen gjør de det i «sann tid» - altså på 90 minutter. Det tror de det kan bli business av.